این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
ارمغان دانش
، جلد ۱۹، شماره ۹، صفحات ۷۹۷-۸۰۷
عنوان فارسی
تأثیر برنامۀ آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در تغییر باورهای بهداشتی درخصوص ایدز در دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: با توجه به افزایش انتقال ویروس ایدز از طریق تماس جنسی، لزوم پیشگیری از انتقال بیماری از راه تماس جنسی، از طریق مدلهای پیشگیری روشن میشود. هدف این مطالعه بررسی تأثیر برنامۀ آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در تغییر باورهای بهداشتی در خصوص ایدز در دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر تهران بود. روش بررسی: در این مطالعه مداخلهای، 77 نفر از دانشآموزان سال اول، دوم و سوم دبیرستان در گروه مداخله و 72 نفر در گروه شاهد از دو دبیرستان منطقه 8 مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای شامل اطلاعات جمعیتشناسی و سوالات مربوط به الگوی اعتقاد بهداشتی بود. پس از انجام پیشآزمون درهر دو گروه، تنها گروه مداخله بر اساس سازههای مدل در خصوص رفتارهای پیشگیرانه بیماری ایدز آموزش دیدند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای آماری تی زوجی و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: علیرغم یکسان بودن دو گروه در آغاز مطالعه، مداخله آموزشی انجام شده براساس باور بهداشتی باعث ارتقای معنیدار آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده و خودکارآمدی درک شده، بود(05/0p<). همچنین موانع درک شده دانشآموزان در خصوص باورهای مرتبط با رفتارهای پیشگیرانه ایدز به طور معنیداری کاهش یافت(05/0p<). نتیجهگیری: نتایج این مطالعه حاکی از تأثیر مداخله آموزشی بر باورهای دانشآموزان در خصوص رفتارهای پرخطر جنسی بود، لذا میتوان پیشنهاد نمود این برنامه آموزشی در صورت تأیید درچند مطالعه دیگر، به مدارس پیشنهاد شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه آموزشی، الگوی باور بهداشتی، ایدز ، دانشآموز
عنوان انگلیسی
Influence of Educational Program Based on Health Belief Model in Health Beliefs in AIDS Among Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and aim: Considering the rise of HIV transmission through sexual contact, the necessity of disease prevention through sexually transmitted is apparent from the models. The aim of this study was to evaluate the effect of educational program based on health belief model in health beliefs about AIDS in high school female students in tehran. Methods: The present interventional study was conducted on 77 students in level one, two and three as intervention group and 72 students as control group from two high schools of area 8. Data collection tool was a questionnaire containing demographic information and questions related to the health belief model. After pretest on both groups the only intervention group was educated based on HIV and AIDS preventive behaviors. Collected data were analyzed by Paired t-test and Independent t-test. Results: In spite of similarity in both groups at baseline, the intervention was carried out based on health belief leads to a significant improvement in knowledge, perceived susceptibility, severity, benefits and self-efficacy respectively (p< 0.05). It also indicated that the students' perceived barriers to HIV preventive behaviors and beliefs associated to the disease significantly declined (p < 0.05). Conclusion: Results of study revealed that the educational program might improve the health beliefs of the students regarding HIV preventive behaviors. Therefore it is recommended to high schools if the training program be approved by other studies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
خدیجه سلطانی کاظمی | khadejeh soltani
health education department, school of medicine, tarbiat modares university, tehran, iran
1گروه آموزش بهداشت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
صدیقه السادات طوافیان | sedeghehsadat avafian
health education department, school of medicine, tarbiat modares university, tehran, iran
1گروه آموزش بهداشت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
محمد مسعود وکیلی | seyedmasood vakili
3health education department, school of medicine, zanjan university of medical sciences, zanjan, iran
گروه آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Zanjan university of medical sciences)
زهرا زمانیان | zahra zamanian
ergonomics department, school of health, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
روه ارگونومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-36&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات