این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۱۹، شماره ۹، صفحات ۸۰۸-۸۱۶

عنوان فارسی تعیین ارتباط حمل کیف مدرسه با دردهای اسکلتی-عضلانی در دانش آموزان ۱۵-۱۲ ساله
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: افزایش در وزن کیف موجب تغییراتی در امتداد وضعیت قرارگیری بدن می‌شود که برای جبران این تنش سیستم عضلانی به صورت مناسبی واکنش نشان می‌دهد. هدف از این مطالعه مقایسه شیوع دردهای اسکلتی‌ـ عضلانی در بین دانش‌آموزان و شناسایی فاکتورهای خطر مربوط به اختلالات اسکلتی‌ـ عضلانی بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی‌ـ تحلیلی در نواحی مختلف آموزش و پرورش شهر شیراز به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای در طبقات، متناسب با حجم نمونه بر روی 800 دانش‌آموزان 15ـ12 ساله صورت گرفت. ابزار پژوهش شامل یک پرسشنامه محقق ساز و نقشه بدنی برای ارزیابی اختلالات اسکلتی‌ـ عضلانی بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری کروسکال والیس و من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: در 6/80 درصد (632 نفر) از دانش‌آموزان احساس درد با حمل کیف مدرسه در ارتباط بود که از بین آنها 8/40 درصد آنها در زمان حمل کیف، 32 درصد زمانی که کیف را از شانه‌های آنان بر می‌داشتند احساس درد می‌کردند و 2/27درصد همیشه احساس درد داشتند. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج شیوع دردهای اسکلتی عضلانی شیوع درد در قسمت شانه‌ها از بیشترین میزان برخوردار بود که مشابه نتایج بسیاری از مطالعات است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیف، مدرسه، اسکلتی ـ عضلانی، دانش‌آموزان

عنوان انگلیسی Determining the Relationship between Carrying School bags and Busculo skeletal Pains in 12-15 year old students
چکیده انگلیسی مقاله Background & aim: An increase in weight of school bags may lead to changes in body position. To compensate this stress, the musculoskeletal system must react appropriately. The purpose of the present study was to compare the prevalence of musculoskeletal pain among children and identify the risk factors for musculoskeletal disorders. Methods: The present cross-sectional study was conducted on 800 secondary school children, aged 12 to 15 years, selected by cluster random sampling in four areas of Shiraz, Iran. The researcher instrument consisted of a questionnaire and body map for evaluating musculoskeletal pains. Data were analyzed using Kruskal-Wallis and Mann-Whitney test. Results: The results revealed that 80.6% of the students had pain correlation with carrying the school bags. 40.8% experienced pain while carrying their school bags, 27.2% expressed continuous pain and 32% of them felt pain whenever they put off their bags. Conclusion: According to the prevalence of musculoskeletal pain, the prevalence of pain in the shoulders had the highest rate which was similar to the results of several studies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Bag, School, Musculoskeletal pains, Students

نویسندگان مقاله زهرا زمانیان | zahra zamanian
ergonomics department, school of health, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
روه ارگونومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

علی قنبری | ali ghanbari
physiotherapy department, school of rehabilitation sciences, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran,
2گروه فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

فرشاد ارغوانی | farshad arghavani
ergonomics department, school of health, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
روه ارگونومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

جعفر حسن زاده | jafar hasanzadeh
3epidemiology department, school of health, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-37&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات