این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
ارمغان دانش
، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۱۶۱-۱۷۸
عنوان فارسی
تعیین دیدگاهها، نگرش و رفتارهای رانندگان تاکسی شهر یاسوج؛ گام اول در طراحی یک مداخله رفتاری مبتنی بر بازاریابی اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: طراحی مداخلات مبتنی بر نظرات مخاطبان بدون شناسایی و تحلیل عوامل مرتبط با رفتار و تعیین ایده اولیه مداخله میسر نیست. هدف این مطالعه تعیین دیدگاهها، نگرش و رفتارهای رانندگان تاکسی شهر یاسوج بود. روش بررسی: این پژوهش مقطعی شامل دو بخش کمیو کیفی است که بر روی رانندگان تاکسی خطی شهر یاسوج انجام شد. مطالعه کیفی از نوع پدیدارشناسی و با روش بحث گروهی متمرکز با 16 نفر از رانندگان تاکسی در قالب دو گروه و پیمایش کمیشامل سنجش نگرش و رفتارهای خود گزارشی با استفاده از پرسشنامه، و ثبت رفتارهای خطرناک حین رانندگی با چک لیست برای 260 نفر راننده انجام شد. دادهها با آماره های توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: اکثر رانندگان نسبت به اجتناب رفتارهای خطرناک رانندگی، نگرش مناسب داشتند. بیش از 80 درصد آنها اعلام کردند که همیشه یا بیشتر اوقات از انجام رفتارهای خطرناک رانندگی اجتناب میکنند. مشاهده رفتارها مشخص کرد که بیشترین فراوانی رفتار خطرناک مربوط به نبستن کمربند ایمنی در طول مسیر است. نتایج بحث های گروهی متمرکز در چهار تم اصلی و تعدادی زیرتم دسته بندی شد و راهکارهای عمده پیشنهادی برای کاهش رفتارهای خطرناک رانندگی، برگزاری جلسات آموزشی مداوم، اصلاح وضع خیابان ها، نظارت بیشتر پلیس بر رانندگی آنها و استفاده از سرپرستان خطوط به عنوان افراد تأثیرگذار بر رانندگان تاکسی بود. نتیجهگیری: تعیین رفتارهای خطرناک شایع تر رانندگی، توجه به نظرات و دیدگاههای رانندگان وانتخاب گروههای رانندگان براساس معیارهای تأثیرگذار بر رفتار آنها، میتواند اثربخشی مداخلات را برای کاهش رفتارهای خطرناک رانندگی به دنبال داشته باشد. واژههای کلیدی: پژوهش تکوینی، رفتارهای خطرناک رانندگی، نگرش، رانندگان تاکسی، بازاریابی اجتماعی
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Formative Research to Study the Viewpoints, Attitudes and Driving Behaviors in Taxi Drivers of Yasuj: The First Step in Planning of an Intervention Based on Social Marketing Model
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background & aim: Formative research is done to identify and analyze the related factors for a behavior and determining an initiative idea for intervention. This study aimed at knowing about viewpoints of taxi drivers in Yasuj and assessing attitudes and behaviors in driving. In this way, a behavioral intervention will be designed for decreasing risky driving behaviors. Methods: This cross-sectional study including qualitative and quantitative on taxi drivers in Yasuj. In qualitative part, data were explored from 16 drivers in two focal group discussions and in quantitative survey, a questionnaire is used for measuring attitudes and self-reported behaviors and a checklist is used for recording observational behaviors of 260 taxi drivers. Descriptive and analytical statistics for quantitative were used. All discussions with taxi drivers were recorded, categorized and analyzed and its findings summarized in five main themes. Results: Majority of taxi drivers had desired attitudes toward risky driving behaviors. More than 80 percent reported that always or most times avoid doing risky driving. However, observation showed that not fastening seatbelt through route is the most frequent behaviors among taxi drivers. In focal group discussions, four themes and few sub-themes were explored and the main recommendations for reducing risky driving behaviors were continuous education, road modification, increasing police supervision and using route supervisors as opinion leaders of taxi drivers. Conclusion: Determining frequent risky driving behaviors, attention to viewpoints of drivers and selecting segments based on influencing factors on their behaviors can be effective for reducing risky driving behaviors. Key words: Formative research, Risky driving behaviors, attitude, Taxi drivers, Social marketing
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مصطفی ملکی | m maleki
سخاوت محمدی | s mohammadi
صدیقه شریعتی نیا | s shariatinia
محسن شمس | m shams
علی عابدی راد | a abedirad
راضیه نصیری | r nasiri
سجاد کوهگرد | s koohgard
محمد جواد اکاران | mj akaran
فاطمه کاظمی | f kazem
شهناز زمانی | sh zamani
نشانی اینترنتی
http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-308&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات