این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۱۸۸-۱۹۴

عنوان فارسی ارتباط بین مؤلفههای هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی یاسوج ـ سال ۱۳۹۲
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: هوش هیجانی را توانایی فرد برای کنترل احساسات و هیجانات خود می‌دانند که می‌تواند نقش مهمی‌در زندگی فردی و اجتماعی فرد داشته باشد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین مؤلفه‌های هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بود. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی از پرسش‌نامه هوش هیجانی (EQI) و پرسشنامه مقیاس افسردگی دانشجویان( USDI) و هم‌چنین جهت بررسی پیشرفت تحصیلی از اختلاف معدل 300 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در طی مدت تحصیلی آنها استفاده شد. داده‌ها با آزمون‌های آماری آنالیز واریانس یک‌طرفه، تی مستقل و آزمون‌های آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: بین هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی و افسردگی ارتباط معنی‌داری وجود داشت(05/0> p). هم‌چنین در مجموع 80 درصد از دانشجویان هوش هیجانی متوسط و خوب داشتند و تنها 3/12 درصد دارای هوش هیجانی عالی بودند. نتایج گویای آن بود که 7/67 درصد از دانشجویان به درجاتی از افسردگی دچار بودند. نتیجه‌گیری: با آموزش و بهبود سطح هوش هیجانی در دانشجویان می‌توان موجب کاهش میزان افسردگی و بهبود پیشرفت تحصیلی در آن ها شد. واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، افسردگی، پیشرفت تحصیلی
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه‌های کلیدی، هوش هیجانی، افسردگی، پیشرفت تحصیلی

عنوان انگلیسی A study of the relationship between emotional intelligence, academic achievement and depression among students of Medical sciences university of Yasuj,2012
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & aim: Emotional intelligence is the ability to control the emotions of oneself, of others, to distinguish between emotions of oneself and the others and to use these information to conduct of thoughts and actions. Methods: The study of Emotional Intelligence Inventory (EQI) and Beck Depression Scale for Students (USDI) and also to evaluate the difference in the academic achievement of medical science GPA of 300 students during the academic term was used. Data were statistically analyzed using ANOVA, t-tests and descriptive statistics (mean ± SD) were analyzed. Results: Between emotional intelligence and depression was correlated with academic success (p< 0/05). Also, 80 percent of students had moderate and good emotional intelligence and only 12/3 of an EI were great. Results indicate that 67/7% of the students suffered from depression. Conclusion: Students learn and improve emotional intelligence can decrease anxiety and improve academic achievement it was. Keywords: emotional intelligence, depression, academic achievement
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدطاهر رضانژاد | mr rezanejad


تیمور رضانژاد | rezanejad


دکتر خیرالله نوریان | kh nourian


حمیدرضا غفاریان شیرازی | hr gafarian shirazi


نسرین حسن زاده | n hasanzadeh



نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-310&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات