این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۱۶، شماره ۶، صفحات ۵۷۸-۵۸۶

عنوان فارسی مقایسه شاخص‌های ناسازگاری بر اساس آزمون ترسیم آدمک مک آور و میزان اختلالات رفتاری در کودکان بی‌سرپرست و عادی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: با توجه به افزایش روز افزون کودکان بی‌سرپرست و مشاهده ناسازگاری‌ها و اختلالات رفتاری که در آنها بر اثر جدایی از کانون خانواده به وجود می‌آید، توجه خاص و همه جانبه جامعه به این کودکان احساس می‌گردد. هدف این پژوهش مقایسه شاخص‌های ناسازگاری بر اساس آزمون ترسیم آدمک مک آور و شدت اختلالات رفتاری در کودکان بی سرپرست و عادی بود. روش بررسی: در این مطالعه موردـ شاهدی تعداد 84 کودک 6 تا11 ساله شامل؛ 42 نفر کودک بی سرپرست و 42 کودک عادی به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس به وسیله نقاشی آدمک مک‌آور و مقیاس ارزیابی رفتاری راتر(فرم معلم) که به رفتارهای آنان به وسیله معلمان امتیاز داده شد، ارزیابی شدند. داده‌ها با آزمون‌های توصیفی و آزمون‌های تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد، میانگین شاخص‌های ناسازگاری در نقاشی کودکان بی‌سرپرست(35/3±43/6) بیشتر از کودکان عادی(48/2±50/4) بود. هم‌چنین میانگین اختلالات رفتاری در کودکان بی‌سرپرست (16/11±81/15) بیشتر از کودکان عادی بود(05/0p<). نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که میزان شاخص‌های ناسازگاری و شدت اختلالات رفتاری در کودکان بی‌سرپرست بیشتر از کودکان عادی می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آزمون ترسیم آدمک، بی سرپرستی، ناسازگاری،اختلالات رفتاری

عنوان انگلیسی Comparison of Maladjustment Indicators Using Machover Draw-A-Person Test and Behavioral Disorders in Orphans versus Non -Orphan
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: The aim of this study was to compare the maladjustment indicators using Machover Draw-A-Person Test (DAP) and behavioral disorders between orphan and normal children aged 6-11 in Tehran and Shemiranat district, Tehran province, Iran 2010. Methods: The present study was a case-control study. The sample included 84 children aged 6-11 years old. Forty two children were orphan (22 boys and 20 girls) and other 42 were non orphan (22 boys and 20 girls). They were enrolled by use of accessible sampling and were assessed by Machover Draw-A-Person Test and Ratter’s behavior disorder scale (teachers form). Their behavior was scored by their teachers. The data was analyzed by the use of descriptive statistics and inferential statistics (independent t, analysis of variance) Results: Results of this study showed that maladjustment indicator of DAP in orphan children (Mean=6.43 ± 3.35) is more than non orphan children (4.50 ± 2.48) and the difference was statistically significant (p< 0.004). Moreover, behavioral disorders in orphan children (Mean=15.81 ± 11.16) is more than non orphans (Mean=6.40 ± 6.14) this difference was also statistically significant. (p< 0.0001) Conclusion: The present study revealed that the maladjustment indicator of DAP and behavioral disorders in orphans is more than non orphan children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمیه محبی | s mohebbi


علی محمدی | a mohammadi


نوشاد قاسمی | n and ghasemi



نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-168&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات