این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۱۶، شماره ۵، صفحات ۴۸۰-۴۸۸

عنوان فارسی تأثیر آموزش همتایان بر استدلال بالینی دانشجویان پزشکی مقاطع کارآموزی و کارورزی در بخش اورولوژی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: در یادگیری از طریق همتایان، هم‌زمان دانشجویان به عنوان معلم و فراگیر عمل می‌کنند. هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش به کمک همتایان بر مهارت‌های استدلال بالینی دانشجویان پزشکی مقاطع کارورزی و کارآموزی بود. روش‌بررسی: این مطالعه کارآزمایی آموزشی در شش دوره متوالی بر روی دانشجویان کارآموز (42 نفر) و کارورز (24 نفر) که بر اساس حروف الفبا در قالب گروه‌های 7 نفره و4 نفره هم‌زمان وارد بخش اورولوژی می‌شدند، انجام شد. سه دوره اول به عنوان گروه شاهد و سه دوره دوم به عنوان گروه مورد در نظر گرفته شدند. بخشی از وظایف آموزشی اساتید در گروه مورد به عهده کارورزان قرار گرفت و جنبه‌های مختلف توانایی استدلال بالینی دانشجویان در مراحل پیش و پس از مداخله آموزشی مورد سنجش قرار گرفت. داده‌ها با آزمون آماری تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نمرات کارآموزان گروه مورد در حیطه‌های؛ اقدامات تشخیصی، فرضیه‌سازی بالینی و حل مسئله افزایش معنی‌داری نسبت به نمرات گروه شاهد نشان داد(05/0p). نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد، یادگیری به کمک همتایان بر افزایش مهارت استدلال بالینی دانشجویان مقطع کارآموزی مؤثر است. ایفای نقش دانشجو به عنوان معلم باعث تلفیق نگرش، مهارت و دانش در آموزش دهنده و آرامش در یاد گیرنده می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استدلال بالینی، همتایان، آموزش پزشکی، کارآموز، کارورز

عنوان انگلیسی The Effect of Peer Assisted Learning on Clinical Reasoning in Students of Medicine in Clerkship and Internship Phases in Urology Ward of Yasuj Shahid Beheshti Hospital
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: Peer assisted learning is a useful educational method in clinical teaching from which students benefit as teachers and learners. The aim of this study was to evaluate the effect of peer assisted learning on clinical reasoning in students of medicine in clerkship and internship phases in urology ward. Methods: Six consecutive groups of clerkship students (N=42) and internship students (N=24) who had simultaneously entered the urology ward were assigned to control and case groups by alphabetical order in groups of four and seven. The first three groups were assigned as the control group and the second three groups were assigned as the case group. Some parts of teachers' duties were undertaken by Interns in the case group and data were collected from pre and posttests results. The data were analyzed using dependent t-test. Results: The mean difference of trainees' scores in domains of information gathering, hypothesis formation, and problem solving showed a statistically significant increase in the case group in comparison with the control group (P< 0.05). Conclusion: Peer assisted learning was effective in promoting clinical reasoning skill among training students. Training allows the integration of attitudes, skills and knowledge in teacher and solace in learners. The promotion of students' independence in learning can lead to the improvement of their clinical reasoning skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صدرالله محرابی | s mehrabi


زینب صناعی مقدم | z sanaee moghadam


کامبیز کریم زاده شیرازی | k karimzadeh shirazi


محمدرضا ربانی | mr rabbani


حمید نیکنام | h nikenam


امرالله روزبهی | a roozbehi



نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-188&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات