این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پزشکی ارومیه، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۲۷۷-۲۸۵

عنوان فارسی کیفیت خدمات بهداشت خانواده در پایگاه‌های بهداشت شهرهای منتخب استان آذربایجان غربی از واقعیت تا انتظارات دریافت کنندگان خدمات
چکیده فارسی مقاله پیش زمینه و هدف: مراقبت‌های اولیه بهداشتی بالاخص بهداشت خانواده به عنوان خدمات مورد ارائه دراولین سطح تماس نقش اساسی در تامین و حفظ سلامتی دارند. با وجود این کیفیت خدمات یکی از چالش‌های اصلی در نظام‌های سلامت است. در مدیریت کیفیت دریافت کنندگان خدمات نقش مهمی در شناخت نیازها و ترجیحات خود دارند. این مطالعه با هدف ارزیابی وضعیت موجود و انتظارات مراجعین از خدمات بهداشت خانواده در پایگاه‌های بهداشت شهرهای منتخب استان آذربایجان غربی طراحی و اجرا گردید.مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی – تحلیلی در سال 1390 بصورت مقطعی بر روی 390 نفر از زنان دریافت کننده خدمات بهداشت خانواده انجام گرفت. ابزارگردآوری اطلاعات، پرسشنامه سروکوال بود. تحلیل نتایج با آمار توصیفی و آزمون‌های X2، فریدمن و ویلکاکسون صورت گرفت.یافته‌ها: از مجموع 390 نفر نمونه دریافت کننده خدمات، 51درصد در ارومیه، 28درصد در خوی و 21درصد ساکن بوکان بودند نتایج نشان داد از نظر 1/91درصد پاسخگویان انتظارات برآورده نمی‌شود. مقایسه ابعاد پنجگانه کیفیت نشان داد کمترین و بیشترین شکاف کیفیت خدمات بترتیب در بعد همدلی و بعد پاسخگویی بود. براساس آزمون X2 شهر محل سکونت با شکاف کلی کیفیت ارتباط معنی‌دار(001/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی QUALITY OF FAMILY HEALTH SERVICES IN SELECTED CITIES OF WEST AZERBAIJAN PROVINCE HEALTH POSTS FROM REALITY TO EXPECTATIONS OF SERVICE CONSUMERS
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims: Primary Healthcare including family health, as one of the first contact services has basic role in health attainment. Quality of care remains one of the most significant challenges facing the health systems. In quality management, service users have critical roles in identifying their own needs and preferences. The objective of this study was assessing the consumers' perceptions and expectations of family health Services at selected cities in West Azerbaijan province heath posts. Materials & Methods: A sample of 390 regular female health care consumers participated in this cross sectional descriptive study which was done in 2011. A questionnaire based on the SERVQUAL instrument was used for data collection. For statistical analysis, descriptive statistics and X2, Friedman and Wilcoxon tests were applied. Results: The findings of this study indicated that of 390 individuals receiving services, 51% in Urmia, 28% in Khoy, and 21% were living in Bukan. The findings showed that expectations of 91.1% respondents were not met. Comparison of Quintet dimensions showed the smallest gap was in Impathy dimension and the largest in responsiveness respectively. City of residence had significant correlation with quality gap (P< 0.001). Conclusion: Current status of the family health Services expectations were far from consumers expectations and thus quality improvement initiatives were required in all dimensions specially in responsiveness SOURCE: URMIA MED J 2013: 24(4): 285 ISSN: 1027-3727
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهرام نبی لو | bahram nabilou
urmia university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)

جواد رسولی | javad rasouli
department of epidemiology, school of public health, razi ave, shiraz, iran
شیراز، بلوار رازی، دانشکده بهداشت، گروه اپیدمیولوژی، تلفن 09144478494


نشانی اینترنتی http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-357&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات