این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پزشکی ارومیه، جلد ۲۴، شماره ۳، صفحات ۱۶۳-۱۶۹

عنوان فارسی بررسی تأثیر مداخله آموزشی با مدل اعتقاد سلامت بر آگاهی، ادراکات و خودکارآمدی نوجوانان دختر مقطع دبیرستان منطقه یک شهر تهران در زمینه بیماری استئوپروز در سال ۱۳۸۹
چکیده فارسی مقاله پیش زمینه و هدف: استئوپروز به عنوان یک بیماری خاموش درنظر گرفته شده است زیرا به آرامی و بدون هیچ علامتی استخوان‌های فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. داشتن آگاهی و عقاید صحیح بهداشتی می‌تواند در بکارگیری رفتارهای پیشگیری کننده از این بیماری تأثیر داشته باشد. از این رو این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی با مدل اعتقاد سلامت بر آگاهی، ادراکات و خودکارآمدی نوجوانان دختر در زمینه بیماری استئوپروز انجام گردید. مواد و روش کار: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 45 نفر از دختران نوجوان مقطع دبیرستان یکی از شهرک‌های منطقه یک شهر تهران در سال 1389 انجام گردید، ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای روا و پایا شده و مشتمل بر سه بخش مشخصات فردی، اجزاء مدل اعتقاد سلامت و خودکارآمدی بود که قبل و بعد از مداخله آموزشی مورد استفاده قرار گرفت. مداخله آموزشی بر اساس سازه‌های مدل اعتقاد سلامت و با استفاده از روش‌های آموزش مستقیم و غیرمستقیم انجام گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار spss15 و آزمون آماری تی زوجی انجام گرفت. یافته‌ها: یافته‌های مطالعه حاضر و مقایسه میانگین‌ها نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین میانگین نمره آگاهی دانش آموزان دختر قبل و بعد از مداخله آموزشی وجود دارد (05/0p
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی THE EFFECT OF EDUCATIONAL INTERVENTION WITH THE HEALTH BELIEF MODEL ON KNOWLEDGE, PERCEPTIONS AND SELF-EFFICACY AMONG ADOLESCENT OF HIGH SCHOOL GIRLS ABOUT OSTEOPOROSIS, TEHRAN, IRAN 2010-2011
چکیده انگلیسی مقاله  Background & Aim: Osteoporosis is considered as a silent disease. Having knowledge and correct health beliefs can be effective on preventive behaviors in osteoporosis disease. This study aimed to determine the impact of educational intervention on knowledge, perceptions and self-efficacy among adolescent girls. Materials & Methods: this quasi-experimental study was performed on 45 adolescent girls from one town of Tehran. The data collection instrument was a validated and reliable questionnaire in 3 sections: demographic health belief model component and self-efficacy that was used before & after the education. The educational intervention based on health belief model with direct and indirect methods was conducted. The data was analyzed by SPSS 15 software and we used paired t-test for statistical analysis of the data. Results: The findings of this study and comparing the means showed a significant difference between the mean scores of students, Knowledge before and after the educational intervention (p< 0/05) and so also on the mean scores of health belief model structures, perceived susceptibility, perceived barriers of physical activity, self efficacy of calcium intake, self- efficacy of physical activity before and after the intervention (p< 0/05). Conclusion: The educational intervention based on health belief model, may lead to increased knowledge, perceived susceptibility, increased elimination of perceived barriers of physical activity, increase in the self efficacy of calcium intake and physical activity. Therefore in order to prevent osteoporosis, we suggest the educational intervention based on health belief model in promoting knowledge, perceptions, and self-efficacy. SOURCE: URMIA MED J 2013: 24(3): 169 ISSN: 1027-3727
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هرمز سنایی نسب | hormoz sanaei nasab
department of health education, health school of baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran. tel 98 21 88040153
تهران، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ، دانشکده بهداشت، گروه آموزش بهداشت، تلفن 88040153-021
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)

رضا توکلی | reza tavakoli
health school of baqiyatallah university of medical sciences,
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)

اسمای فرخیان | asma farrokhian
health school of baqiyatallah university of medical sciences,
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)

علی اکبر کریمی زارچی | ali akbar karimi zarchi
health school of baqiyatallah university of medical sciences,
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)

زهرا حاجی امینی | zahra haji amini
nursing school of baqiyatallah university of medical sciences,
دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-342&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات