این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۴۸-۵۷

عنوان فارسی بررسی نقش حفاظت کنندگی برگ گیاه بادرنجبویه بر اختلالات یادگیری ناشی از استات سرب در دوران قبل و بعد از تولد در رت
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: آلودگی با سرب، دستگاه‌های مختلف بدن به ویژه دستگاه عصبی مرکزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. جذب سرب در دوران حاملگی اثرات سوء بر تکامل سیستم عصبی مرکزی جنین داشته و موجب اختلال در فرآیند یادگیری و حافظه در دوران بزرگسالی می‌شود. نتایج تحقیقات جدید، اثرات مثبت گیاه بادرنجبویه را در تقویت حافظه در برخی بیماری های عصبی نشان می‌ دهد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثرات گیاه بادرنجبویه بر اختلالات یادگیری ناشی از سرب در رت بود. مواد و روش‌ها: این یک مطالعه تجربی است که در سال 1387 در دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد. 40 رت باکره نژاد ویستار پس از آمیزش به گروه‌های کنترل، کنترل منفی و 6 گروه آزمایشی شامل؛ بادرنجبویه (در سه دوز مختلف) و بادرنجبویه به همراه سرب تقسیم شدند. تجویز بادرنجبویه به همراه جیره غذایی و سرب از طریق آب آشامیدنی صورت گرفت. تیمار از روز 7 حاملگی شروع شد و در طی دوران بارداری آنها ادامه داشت. پس از آن قابلیت یادگیری و نگهداری حافظه زاده‌های 4 ماهه به وسیله ماز T چند واحدی مورد بررسی قرار گرفت. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های آماری آنالیز واریانس یک طرفه و تست توکی تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که در قابلیت یادگیری و حافظه بین گروه سرب و سایر گروه‌ها تفاوت معنی‌داری وجود دارد (05/0> p)، در حالی که بین گروه کنترل و گروه‌های تجربی تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: در رت‌های گروه سرب اختلالات یادگیری به وضوح مشاهده شد. از آنجا که بین گروه کنترل و گروه بادرنجبویه به همراه سرب تفاوت معنی داری وجود نداشت، بادرنجبویه احتمالاً می‌تواند اختلالات یادگیری ناشی از سرب را در دوران بعد از تولد بهبود بخشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلالات یادگیری، استات سرب، بادرنجبویه، رت، ماز T چند واحدی

عنوان انگلیسی Evaluating the Protective Effects of Melissa Officinalis on Learning Deficits of Rat’s Offspring Exposed to Lead Acetate During Pre- and Postnatal Periods
چکیده انگلیسی مقاله Introduction & Objective: Lead contamination dramatically influences different body systems especially the central nervous system. Lead absorption during gestational period has deleterious effects on fetal differentiation and development and it may possibly result in learning deficits in adulthood. Recent studies have demonstrated positive effects of Melissa officinalis on memory improvement in some neural disorders. The aim of the present study is to investigate the protective effects of Melissa on learning deficits in lead acetate exposed rats. Materials & Methods: In this experimental study in department of Biology, Faculty of Sciences, Ferdowsi University of Mashhad (2008-2009), 40 mated Wistar rats were divided into 8 groups as follows: control, negative control (Pb), Melissa (M) and Pb+M, and each in 3 different subgroups. The treatment started from the 7th day of gestation and continued during pregnancy and lactation. The learning ability and memory retention of four months old offspring were tested by complex T-maze. The collected data was analyzed by the SPSS software using one-way ANOVA and Toki test. Results: A significant difference was found between lead exposed group and other groups regarding the time to reach the goal and the number of errors while there was no meaningful difference between the control and other experimental groups. Conclusion: In lead exposed rats, learning deficits were obviously noticed. Since there was meaningful difference between control and Pb+M subgroups, Melissa can possibly improve learning deficits in lead acetate exposed rats.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زینب مومنی | z momeni


ساره رستمی | s rostami


نرگس غیور | n ghayour


مرتضی بهنام رسولی | m behnam rassouli



نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-422&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات