این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
جستارهای اقتصادی
، جلد ۱۵، شماره ۲۹، صفحات ۱۷۳-۱۹۹
عنوان فارسی
عدالت اجتماعی از دیدگاه هایک، رالز، شهید مطهری و شهید صدر با تأکید بر چیستی عدالت
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله دیدگاه چهار نظریهپرداز معاصر درباره عدالت اجتماعی با تأکید بر چیستی عدالت بررسی شده است. هایک به نمایندگی از آزادیگرایان، رالز بهعنوان تأثیرگذارترین فیلسوف سیاسی معاصر غرب و شهید مطهری و شهید صدر بهعنوان نظریهپردازان اسلامی انتخاب شدهاند. هایک تنها به عدالت فردی معتقد است و مفهومی به نام عدالت اجتماعی را باور ندارد، از دیدگاه او عدالت عبارت است: قواعد رفتاری در حوزه فردی. نقطه کانونی در اندیشههای هایک مفهومی به نام نظم خودجوش است و به باور او بیشتر پدیدههای اجتماعی از چنین نظمی پیروی میکنند. هدف اصلی رالز ارائه اصول بیطرفانه برای عدالت است تا تضاد میان آزادی و عدالت در جوامع لبیرال−دموکرات به کمترین برسد. از دیدگاه او عدالت، توافق آزاد افراد در وضع نخستین است. راهنمای اصلی رالز در استخراج اصول عدالت، اصل بیشترین حداقل و ناآگاهی افراد از موقعیت اجتماعی آینده است. شهید مطهری عدالت را همان رعایت حقوق میداند. او هم حقوق طبیعی (فطری) فرد را به رسمیت میشناسد و هم برای اجتماع حقوقی قائل است. از دیدگاه ایشان تنها راه مشروعیت و اعتبار حقوق طبیعی این است که هدفداری نظم عالم پذیرفته شود. از دیدگاه صدر با وجود آنکه عدالت یکی از اصول سهگانه ساختمان عمومی اقتصاد اسلامی است، ولی جایگاه عدالت فراتر از یک اصل بوده، سنگ زیربنای مکتب اقتصاد اسلامی است. افزونبر این، اسلام با وضع دو اصل یعنی همکاری عمومی (اصل تکافل عام) و توازن اجتماعی، حساسیت خود نسبت به آرایش نهایی امکانات در جامعه را نشان داده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
لت اجتماعی از دیدگاه هایک، رالز، شهید مطهری و شهید صدر با تأکید بر چیستی عدالت
چکیده انگلیسی مقاله
این مقاله دیدگاه چهار نظریهپرداز معاصر درباره عدالت اجتماعی با تأکید بر چیستی عدالت بررسی شده است. هایک به نمایندگی از آزادیگرایان، رالز بهعنوان تأثیرگذارترین فیلسوف سیاسی معاصر غرب و شهید مطهری و شهید صدر بهعنوان نظریهپردازان اسلامی انتخاب شدهاند. هایک تنها به عدالت فردی معتقد است و مفهومی به نام عدالت اجتماعی را باور ندارد، از دیدگاه او عدالت عبارت است: قواعد رفتاری در حوزه فردی. نقطه کانونی در اندیشههای هایک مفهومی به نام نظم خودجوش است و به باور او بیشتر پدیدههای اجتماعی از چنین نظمی پیروی میکنند. هدف اصلی رالز ارائه اصول بیطرفانه برای عدالت است تا تضاد میان آزادی و عدالت در جوامع لبیرال−دموکرات به کمترین برسد. از دیدگاه او عدالت، توافق آزاد افراد در وضع نخستین است. راهنمای اصلی رالز در استخراج اصول عدالت، اصل بیشترین حداقل و ناآگاهی افراد از موقعیت اجتماعی آینده است. شهید مطهری عدالت را همان رعایت حقوق میداند. او هم حقوق طبیعی (فطری) فرد را به رسمیت میشناسد و هم برای اجتماع حقوقی قائل است. از دیدگاه ایشان تنها راه مشروعیت و اعتبار حقوق طبیعی این است که هدفداری نظم عالم پذیرفته شود. از دیدگاه صدر با وجود آنکه عدالت یکی از اصول سهگانه ساختمان عمومی اقتصاد اسلامی است، ولی جایگاه عدالت فراتر از یک اصل بوده، سنگ زیربنای مکتب اقتصاد اسلامی است. افزونبر این، اسلام با وضع دو اصل یعنی همکاری عمومی (اصل تکافل عام) و توازن اجتماعی، حساسیت خود نسبت به آرایش نهایی امکانات در جامعه را نشان داده است.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علیرضا جلیلی مرند |
دانشجوی دکتری علوم اقتصادی دانشگاه تبریز
محمدعلی متفکر آزاد |
استاد علوم اقتصادی دانشگاه تبریز
فیروز فلاحی |
دانشیار علوم اقتصادی دانشگاه تبریز
نشانی اینترنتی
http://iee.rihu.ac.ir/article_1447_453ab22ae4bfded3921a2c8b90d6d30a.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/753/article-753-677634.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات