این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۷۲-۸۱

عنوان فارسی مقایسه تأثیر آموزش هرم راهنمای غذایی با استفاده از روش بازی و روش نمایش بر آگاهی کودکان ۵ و ۶ ساله مهد کودک‌های منطقه۱ شیراز ـ۱۳۸۶
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: تغذیه مناسب برای رشد و سلامت کودکان ضروری بوده و سوء تغذیه یکی از مهم‌ترین مشکلات بهداشت عمومی‌است. آموزش تغذیه می‌تواند سوء تغذیه را در کودکان کاهش دهد. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش هرم راهنمای غذایی با استفاده از روش بازی و روش نمایش بر آگاهی کودکان 5 و 6 ساله مهدکودک‌های منطقه1 شیراز بود. مواد و روش‌ها: این یک مطالعه کارآزمایی بالینی است که در سال 1386 بر روی 52 کودک 5 و6 ساله دختر و پسر در دو مهد کودک منطقه 1 شیراز کودکان به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند، انجام شد. برای آموزش به یک گروه از نمایش و به گروه دیگری از بازی و نقاشی استفاده شد. مطالب مورد آموزش در هر دو گروه هرم راهنمای غذایی بود. یافته‌های مربوط به آگاهی از طریق تست آگاهی قبل و بعد از آموزش جمع آوری و ثبت شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های آماری مان ویتنی یوتست و آزمون تی در نمونه‌های مجزا تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: در هر دو گروه مداخله، آگاهی کودکان در مورد شناسایی هرم مواد غذایی، تعداد گروه‌های غذایی و شناسایی مواد غذایی هر گروه نسبت به قبل از آموزش افزایش معنی‌داری یافت(001/0p<). در هر دو روش آموزش، افزایش آگاهی از لحاظ توانایی اولویت‌بندی میان وعده‌های خوب و بد افزایش یافت، ولی این افزایش فقط در روش بازی و نقاشی معنی دار بود(05/0p< ). مقایسه دو روش آموزش نشان داد که روش نقاشی و بازی تأثیر بیشتری در افزایش آگاهی داشت (05/0p< ). نتیجه‌گیری: در یک محیط مفرح با روش های مناسب، کودکان قابلیت آموزش تغذیه را دارند. از آنجا که روش بازی و نقاشی امکان ایجاد برهمکنش مناسب را فراهم می‌کند، برای کودکان مناسب‌تر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش تغذیه، کودکان 6 ـ 5 ساله، مهد کودک

عنوان انگلیسی The Effect of Food Guide Pyramid Education on the Knowledge of 5 to 6 Year Old Pre-School Children in one of the Districts of Shiraz, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Introduction & Objective: The aim of the present study was to evaluate the effects of food guide pyramid education on the knowledge of 5 to 6 year-old children in kindergarten in Shiraz, Iran, using play and show methods. Materials & Methods: 62 children, 5 to 6 years old, were selected from one of the districts of Shiraz pre-schools by random cluster sampling. Subjects were divided into two groups. One group was educated by show and the other group by play and drawings. However, in both groups, they were educated using the same subjects about the food guide pyramid. The results were recorded by some tests before and after the intervention and were analyzed by the SPSS software using two sample t-test and Mann-Whitney U-test. Results: In both groups, after being taught about food guide pyramids, their knowledge about the number of food groups and recognizing them were improved (P< 0.001). In both groups, their knowledge about the priority of any good and bad snack improved after the intervention, but this increase was significant only in the drawing and playing group (P< 0.05). Conclusion: In a happy environment, children can gain good capacities for nutrition education and also playing and drawing can provide good interactions. Therefore, this method can be a useful choice for informing the children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Nutrition Education,5-6 Years Old Children, Kindergarten

نویسندگان مقاله افسانه احمدی | a ahmadi


عاطفه اصغریان دستنایی | a asghryan dstnaei


حمیدرضا طباطبایی | hr tabatabai



نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-447&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات