این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۶۹-۸۱

عنوان فارسی بررسی رابطه بین ابعاد حمایت اجتماعی ادراک شده و ابعاد بهزیستی در دانشجویان دختر و پسر
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: تحقیقات پیشین در نقاط مختلف جهان نشان از آن دارند که برخورداری از حمایت اجتماعی مطلوب، به سلامت جسمی و بهزیستی روانی منتهی می گردد. هدف پژوهش حاضر بررسی تفاوت های جنسیتی در رابطه بین ابعاد حمایت اجتماعی ادراک شده و ابعاد بهزیستی در بین دانشجویان ایرانی بود. مواد و روش ها: این پژوهش تحلیلی بر روی سه نمونه دانشجویی انجام شد. نمونه ها با روش نمونه گیری در دسترس در سال 1386 از بین دانشجویان دانشگاه تهران و علامه طباطبایی انتخاب شدند. تمامی دانشجویان به صورت داوطلبانه پرسش نامه ها را تکمیل کردند و بازگرداندند. مقیاس های به کار گرفته در پژوهش ها را مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده، عواطف مثبت و منفی، رضایت مندی از زندگی، بهزیستی روان شناختی و بهزیستی اجتماعی تشکیل دادند. تحلیل رگرسیون چندگانه برای تحلیل داده ها به وسیله نرم افزار SPSS انجام شد. یافته ها: اول آن که وجوه مختلف حمایت اجتماعی ادراک شده پیش بینی کننده های بهتری برای رضایت مندی از زندگی و بالانس عاطفی در دختران نسبت به پسران هستند. دوم آن که بهزیستی روان شناختی و اجتماعی در دختران بیشتر به وسیله حمایت اجتماعی از خانواده و در پسران بیشتر به وسیله حمایت اجتماعی از دوستان پیش بینی می شود. سومین یافته آن است که حمایت اجتماعی ادراک شده از فرد خاص و از افراد گروه در دانشکده اثری بر روی ابعاد مختلف بهزیستی فرد ندارند. نتیجه گیری: در کنار شباهت ها، تفاوت های جنسی در رابطه بین ابعاد حمایت اجتماعی ادراک شده و ابعاد بهزیستی وجود دارد، به نحوی که بعضی از ابعاد حمایت اجتماعی ادراک شده بهزیستی را در پسران بهتر از دختران پیش بینی می کنند و بعضی دیگر بهزیستی را در دختران بهتر از پسران پیش بینی می کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A study on the Relationship between Different Dimensions of Perceived Social Support and Different Aspects of Wellbeing
چکیده انگلیسی مقاله Introduction & Objective: previous studies suggest that satisfactory social support leads to physical health and psychological well-being. The aim of the present study was to investigate the gender differences in relation betweens different dimensions of perceived social support and different aspects of well-being in Iranian University Students. Materials & Methods: This analytical study was conducted, using three different groups of students. Students were selected among the students of Tehran University and Allame Tabatabayi university, in 2007. Students were asked to complete perceived social support, positive affect, negative affect, life satisfaction, and psychological and social well-being scales. All the students voluntarily completed and returned the questionnaire. Multiple regression analysis was used to analyze the data using SPSS software. Results: It was found that, social support measures are better predictors for life satisfaction and affect balance in girls compared with boys. Moreover, perceived social support from family plays a more important role in girls when it comes to prediction of psychological and social well-being. In contrast, perceived social support from friends plays the same role in boys. Finally, perceived social support from special person and colleagues’ faculty can not significantly predict aspects of well-being. Conclusion: there were gender differences in addition to similarities in the relation between aspects of perceived social support and aspects of well-being. Some aspects of perceived social support predict well-being better in boys and some others are better for prediction of well-being in girls.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلام حسین قایدی | gh ghaedi


حمید یعقوبی | h yaaghoobi



نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-28&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات