این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۸۳-۹۳

عنوان فارسی ارتقا رفتارهای ایمن پسران دانش آموز مدارس ابتدایی بر اساس الگوی پرسید ـ پروسید
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: آسیب های عابران پیاده یکی از دلایل مهم میرایی و ناتوانی در بین کودکان است و پیشگیری از این نوع آسیب ها یک اولویت مهم بهداشت عمومی است که نیازمند استراتژی های آموزشی و رویکردهای جامع می‌باشد. هدف از این مطالعه طراحی و ارزشیابی یک برنامه آموزشی بر اساس الگوی پرسید ـ پروسید در ارتقا رفتارهای ایمن در پسران مدارس ابتدایی بود. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی عرصه ای برای ارزشیابی برنامه آموزشی بر پایه الگوی پرسید ـ پروسید برای ارتقا رفتارهای ایمن در پسران مدارس ابتدایی بود. این مطالعه در سال 1386 در منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران انجام شد. مشارکت کنندگان این برنامه 88 دانش آموز10 تا 11 سال بودند که ابزاری بر اساس الگوی پرسید ـ پـروسید را قبل و دو ماه پس از مداخله تکمیل نمودند. نمونه گیری به روش مبتنی بر هدف انجام شد. داده ها بر اساس نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های مجذور کای، تی مستقل و زوجی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان دهنده وجود تفاوت معنی دار آماری در سازه های الگوی پرسید ـ پروسید (آگاهی، نگرش، رفتار، عوامل قادر کننده و تقویت کننده) در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل، پس از اجرای مداخله بود. نتیجه گیری: بر اساس نتایج موجود، طراحی و اجرای برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید ـ پروسید می تواند سبب افزایش رفتارهای ایمن گردد. بنابراین استفاده از مدل های آموزشی در برنامه های آموزش بهداشت پیشنهاد می گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی پرسید ـ پروسید، رفتار ایمن، مدارس ابتدایی، پسران

عنوان انگلیسی Interventions Based on PRECEDE-PROCEED for Promoting Safety Behaviors in Primary School Boys
چکیده انگلیسی مقاله Introduction & Objective: Pedestrian injuries are a significant source of morbidity, mortality and disability among children. Prevention of these injuries is thus a major priority for public health and requires a comprehensive approach and educational strategies. The purpose of this study was designing and evaluation of an educational program, based on the PRECEED-PROCEED model for improvement of safety behavior in primary school boys. Materials & Methods: This study is a field trial carried out in 6th areas of Tehran in 2007. Participants (n=88) were 10 – 11 year old who followed by items measuring the PRECEED-PROCEED model before and after two months of intervention. The collected data were analyzed with T test, X2 and pair T test using SPSS software. Results: After participating in educational program, significant improvements were found in knowledge, attitude, behavior, enabling and reinforcing factors of the components of PRECEEDPROCEED model. Conclusion: The findings suggest the beneficial effects of educational intervention based on the PRECEDE-PROCEED model on improving the safety behavior. It can be recommended that health education plan be used on educational models.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Boys

نویسندگان مقاله مهین نظری | m nazari


علیرضا حیدرنیا | a heidarnia


حسن افتخاراردبیلی | h eftekhar ardebili


محمود مباشری | m mobasheri


فرخنده امین شکروی | f amin shokravi


شمس الدین نیکنامی | sh niknami


غلام رضا بابایی روچی | g babaei



نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-29&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات