این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۷۷-۸۸

عنوان فارسی ارتقاء فعالیت‌های جسمانی مردان سالمند بر اساس مدل مراحل آمادگی
چکیده فارسی مقاله چکیده: ‌مقدمه و هدف: فهم و تأثیر عوامل مؤثر بر فعالیت‌های جسمانی به عنوان یک موضوع مهم بهداشت عمومی محسوب می‌گردد. هدف از این مطالعه کاربرد سازه‌های مدل مراحل آمادگی در ارتقاء فعالیت‌های جسمانی در سالمندان است. مواد و روش‌ها: این مطالعه یک کارآزمایی عرصه‌ای با روش نمونه گیری سرشماری است. در این مطالعه 60 مرد سالمند ساکن آسایشگاه کهریزک در سال 1386 پرسشنامه‌های اطلاعات دموگرافیک، سازه‌های مدل مراحل آمادگی و رفتار فعالیت جسمانی را قبل و دو ماه پس از مداخله تکمیل نمودند. برنامه مداخله شامل؛ جلسات مشاوره فردی و بحث گروهی برای گروه آزمون بود. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS و با آزمون‌های آماری تی زوجی، مجذور کای و ویلکاکسون تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: بر اساس نتایج مطالعه مداخله موجب اختلاف معنی‌داری برای اثربخشی برنامه‌های آموزشی در مراحل آمادگی، خودکارآمدی، توازن تصمیم‌گیری و رفتار فعالیت جسمانی در سالمندان در گروه آزمون شد(0001/0p<). نتیجه‌گیری: مداخلات آموزشی می‌تواند سبب ارتقاء فعالیت جسمانی گردد و آموزش بر اساس مدل مراحل آمادگی تأثیر مثبتی بر رفتار فعالیت جسمانی دارد. بنابراین استفاده از مدل‌های آموزشی در برنامه‌های آموزش بهداشت پیشنهاد می‌گردد. واژه‌های کلیدی: مراحل آمادگی، فعالیت جسمانی، سالمندان
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه‌های کلیدی، مراحل آمادگی، فعالیت جسمانی، سالمندان

عنوان انگلیسی Transtheoretical Model-based (TTM) Interventions to Improve Physical Activities in Elderly Men
چکیده انگلیسی مقاله ABSTRACT: Introduction & Objective: Understanding and influencing the determinants of physical activity is an important public health challenge. This study examines the application of key constructs of the transtheoretical model to physical activity behaviors for aged people. Materials & Methods: This study is a field trial with census sampling. Sixty healthy adult men at Kahrizak nursing home in 1386 completed a questionnaire including demographics and self-reported levels of physical activity, constructed from the Transtheoretical Model (TTM), before and after two months of intervention. The interventional program included tailored counseling and focus group. The data were then analyzed with T test, X2, pair T test and Wilcoxon, using SPSS software. Results: Statistical analysis showed a significant difference for the effect of health education program on increasing stage of change, self-efficacy, decisional balance and physical activity behavior in elderly people (p< 0.0001). Conclusion: Educational physical activity interventions can result in increased physical activity, thus, health education program based on TTM has had positive effect on promotion physical activity behavior. It can be recommended that health education be used on educational models.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله KEYWORDS, Transtheoretical, Physical Activity, Older People

نویسندگان مقاله لیلا قهرمانی | l ghahremani


دکتر شمس الدین نیکنامی | sh niknami


دکتر میر طاهر موسوی | mt mosavi


دکتر علیرضا حیدرنیا | ar heidarnia


دکتر کامبیز کریم زاده شیرازی | k karimzadeh shirazi


دکتر غلامرضا بابایی | gh babaei



نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-15&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات