این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پزشکی ارومیه، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی رابطه راهبردهای نظم‌دهی شناختی هیجان و خلاقیت هیجانی با سلامت عمومی در بین دانشجویان
چکیده فارسی مقاله پیش زمینه و هدف: بررسی و فهم رابطه بین متغیرهای تاثیرگذار بر سلامت عمومی دانشجویان از اهمیت زیادی برخوردار است که باید در تحقیقات مختلف به آن پرداخته شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین راهبردهای نظم‌دهی شناختی هیجان و خلاقیت هیجانی با سلامتی عمومی انجام شده است. مواد و روش‌ها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه مورد بررسی 323 نفر( 169 دختر و 154 پسر) از دانشجویان کارشناسی دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 91-90 بودند که به شیوه نمونه‌برداری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (GERQ)، پرسشنامه خلاقیت هیجانی آوریل (ECI) و فهرست 25 نشانه‌ای (SCL-25) بود. داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی از جمله آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام تحلیل شد.یافته‌ها: نتایج نشان داد که سلامت عمومی با زیر مقیاس‌های تنظیم شناختی هیجان یعنی سرزنش دیگران، فاجعه سازی رابطه منفی و با، مثبت‌اندیشی و پذیرش رابطه مثبت معنی‌داری دارد (01/0 p
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راهبردهای نظم‌دهی شناختی هیجان، خلاقیت هیجانی، سلامت عمومی

عنوان انگلیسی THE RELATIONSHIP OF COGNITIVE EMOTION REGULATION STRATEGIES AND EMOTIONAL CREATIVITY WITH GENERAL HEALTH IN STUDENTS
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims: Study and understanding the relationship between effective variables in general health of university students is very important. The aim of the current study was to investigate the relationship and predictability of general health by cognitive emotion regulation strategies and emotional creativity. Materials & Methods : In this study 323 students (169 females, 154males) were selected by stratified random sampling method from Urmia University. The participants were assessed using the Cognitive Emotion Regulation Strategies Questionnaire (CERS-Q), the Emotional Creativity Inventory (ECI) and the SCL-25 (short-form). The data was analyzed by Pearson correlation coefficient and stepwise regression analysis. Result: The findings showed that there was a significant relationship between general health with subscales of cognitive emotion regulation strategies including other-blame, catastrophizing ,positive refocusing and acceptance (p< 0.01).There was also significant positive relationship between general health with emotional creativity such as effectiveness, novelty, and authenticity (p< 0.01). It was found that other-blame, catastrophizing, positive refocusing, acceptance and effectiveness, and authenticity accounted for 37.2% and 17.3% of variance of general health. Conclusion: The findings emphasized the need to recognize the role of cognitive emotion regulation strategies and emotional creativity in predicting student’s general health. SOURCE: URMIA MED J 2013: 24(1): 69 ISSN: 1027-3727
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی عیسی زادگان | ali issazadegan
faculty of humanity, urmia university
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)

سیامک شیخی | siamak sheikhi
p.o.box 57198-48375, faculty of literature and humanities, urmia, iran
آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان والفجر 2، روبروی صدا و سیما، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه علوم تربیتی، تلفن 09144416641

سجاد بشرپور | sajad basharpour
mohaghegh ardabili university
دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

سعید سعادتمند | saeed saadatmand



نشانی اینترنتی http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-323&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات