این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۱۰، شماره ۳۷، صفحات ۱-۷

عنوان فارسی قدرت‌ بینایی‌ و مقایسه دقت صفحه‌ اسنلن ‌و رتینوسکپی از نظرعیب انکساری در دانش‌آموزان‌ سال‌ اول‌ راهنمایی‌ شهر سبــزوار
چکیده فارسی مقاله چکیده: مقدمه و هدف‌: عیب ‌انکساری نقش‌ مهمی‌ را در اتیولوژی‌ و درمان‌ استرابیسم‌ و تنبلی‌ چشم‌ها ایفا می‌نماید. بنابراین‌ لازم‌ است‌ که‌ کودکان‌ حداقل‌ سالی‌ یکبار از نظر بینایی‌ مورد بررسی‌ و معاینه‌ قرار گیرند. از آنجایی کـــــــه تکنیک‌ غربالگری‌ در چشم‌ پزشکی‌ یکی‌ از ‌ روشهای مرسوم در ‌ تشخیص‌ اختلالات‌ بینایی‌ است،‌ لذا این‌ پژوهش‌ به‌ منظور بررسی‌ قدرت‌ بینایی‌ و مقایسه دقت صفحه‌ اسنلن و رتینوسکپی از نظــــــر عیب انکســــــاری در دانش آموزان سال اول راهنمایی شهر سبزوار ‌ انجام‌ گرفت‌ . مواد و روش ها: این مطالعه یک بررسی توصیفی ـ تحلیلی به صورت مقطعی است که جمعیت‌ هدف‌ آن کلیه دانش‌آموزان‌ سال‌ اول‌ راهنمایی‌ شهر سبزوار در سال 1381بودند. تعداد کل نمونه 4093 نفر بودند. داده‌ها از طریق‌ فرم‌ مصاحبه‌ جهت‌ ثبت‌ مشخصات‌ فردی‌ و همچنین‌ فرم‌ مشاهده‌ جهت‌ ثبت‌ نتایج‌ معاینات جمع‌آوری‌ گردیدند. دانش‌آموزان‌ از طریق‌ صفحه‌ اسنلن‌ اقدام‌ به‌ اندازه‌گیری‌ قدرت‌ بینایی‌ از فاصله‌ 6 متر می‌شدند و سپس افراد با تیزبینی‌ کمتر از به وسیله یک‌ چشم‌ پزشک‌ به منظور تعیین عیب‌انکساری‌ با رتینوسکپی تحت‌ معاینه‌ مجدد قرار مـــــی گرفت. داده ها از طریق نرم افزار SPSS و آزمون های تی مستقل و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند. ‌ یافته‌ها : تعداد نمونه ها شامل؛‌ 2008 نفر دختر و 2085 نفر پسر بودند. یافته‌ها نشان‌ داد که‌ میانگین‌ و انحراف معیار دید هر دو چشـــــم‌ در دختران‌ و پسران‌ دانش‌آموز با صفحه ‌ اسنــلن‌ بـــه‌ ترتیب؛‌ 12/095/0 و 09/0  97/0 است‌. همچنین‌ 294 نفــــر از افراد مورد پژوهش‌ عیب‌ انکساری‌ داشتند. در یافته‌های‌ این‌ پژوهش‌ میزان‌ دید چشم‌ چپ‌ و راست‌ دانش‌آموزان‌ پسر بیشتر از دختران‌ است‌ و اختلاف‌ معنی‌داری‌ بین‌ آنها وجود دارد (0001/0p<). در 65 درصد موارد بین یافته های صفحه اسنلن و رتینوسکوپی از نظر عیب انکساری اختلاف مشاهده گردید که از نظر آماری معنی دار بود (05/0p<). نتیجه‌گیری:‌ نتایج نشان داد که صفحه اسنلـــــن‌‌‌ در افراد غربال‌ شده ‌در سنین حدود راهنمایی از دقت‌ بالایی برخوردار نیست و با توجه به یـــا فتـه ‌هـای این‌ پژوهش‌ که نشان‌ دهنده تمایل احتمالی بیشتر دختران‌ نسبت به پسران‌ به‌ داشتن‌ عینک‌ است، پیشنهــــاد می شود در زمینه وجود یا عدم وجود اختلاف قدرت بینایی در دختــــران‌ نسبت به پسران‌ تحقیقات بیشتری انجام گیرد‌. واژه‌های‌ کلیدی‌: قدرت‌ بینایی‌ ، چارت‌ اسنلن‌ ، رتینوسکپی‌، عیب‌ انکساری‌
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Study of Visual Acuity and Comparison of Snellen Chart and Retinoscopy in Diagnosis of Refractive Errors
چکیده انگلیسی مقاله ABSTRACT: Introduction & Objective: Refractive errors play important role in the etiology and treatment of strabismus and amblyopia. As screening is one of the common techniques in diagnosing visual disorders, children are, therefore, to be examined for the health of their vision at least once a year. This study is intended to compare the accuracy of Snellen chart and retinoscopy in diagnosis of refractive errors. Materials & Methods: The target population included guidance-school children in grade one from Sabzevar (2008 female and 2085 male subjects). Relevant data were collected through interview and clinical examination. Visual acuity of the subjects was examined from a distance of 6m by Snellen chart and those with VA< 10/10 were examined with retinoscopy by an ophthalmologist. Results: The mean visual acuity of both eyes in girls and boys obtained by the Snellen chart turned out to be 0.95±0.12 and 0.97±0.09 respectively. Also, 294 subjects appeared to be suffering from refractive errors. In 65% of the cases a significant difference was found between Snellen chart and retinoscopy in diagnosis of refractive errors (p< 0.05). Conclusion: Further research is suggested to reveal the possibility of differences of VA between girls and boys.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله دکتر ابراهیم شیرزاده | e shirzadeh


علی اصغر خسروآبادی | a khosroabadi



نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-463&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات