این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
ارمغان دانش
، جلد ۱۰، شماره ۳۷، صفحات ۸۹-۹۶
عنوان فارسی
تأثیر آموزش ابراز وجود بر میزان اعتماد به نفس دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
چکیده : مقدمه و هدف : اعتماد به نفس رکنی اساسی در سلامت روان محسوب می شود که بر عملکرد انسان، به خصوص عملکرد شغلی او تأثیر می گذارد. متأسفانه گروه زیادی از پرستاران به دلایل مختلف از جمله؛ تشویق به فرمانبرداری ، نامشخص بودن شرح وظایف و … فاقد اعتماد به نفس کافی و لازم هستند. این مشکل در زنان به دلایل فرهنگی و اجتماعی از شدت و شیوع بیشتری برخوردار است. با توجه به مطالب فوق و از آنجا که تاکنون در زمینه روشهای اصلاح این مشکل تحقیقات چندانی صورت نگرفته است ، این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش ابراز وجود بر میزان اعتماد به نفس دانشجویان دختر دانشکده پرستاری و مامایی بوشهر انجام شد. مواد و روش ها : در این پژوهش نیمه تجربی در سال 1380 از بین کلیه دانشجویان پرستاری دختر (80 نفر ) دانشکده پرستاری و مامایی بوشهر، بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف تعداد 22 دانشجو که دارای حداقل اعتماد به نفس بودند انتخاب گردیده و پس از همتا سازی به طریق تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. آموزش ابراز وجود به گروه آزمایش ارائه شد، در حالی که گروه کنترل، آموزش خاصی ندیدند. از پرسشنامه اعتماد به نفس کوپر اسمیت پس از تأیید روایی و پایایی آن جهت سنجش اعتماد به نفس ، به صورت پیش آزمون ـ پس آزمون استفاده گردید. در این پژوهش از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری تی مستقل ، تی زوجی و همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها : نمره میانگین اعتماد به نفس در گروه آزمایش به طور معنی داری از 18/7 با انحراف معیار 06/3 به 36/11 با انحراف معیار 23/10 افزایش یافت ( 05/0 < p ) . این تغییرات در گروه کنترل معنی دار نبود. همچنین بین افزایش اعتماد به نفس با متغیرهای دموگرافیک، جز در متغیر درآمد خانواده (63/0 = r ) همبستگی معنی داری وجود نداشت . نتیجه گیری : آموزش ابراز وجود تأثیر زیادی بر بهبود و ارتقاء اعتماد به نفس گروه آزمایش داشت که با توجه به فراگیر بودن مشکل کمبود اعتماد به نفس و لزوم یافتن روشهای مقابله با آن ، توصیه می شود تحقیقات بیشتری در آینده بر روی گروههای دیگر پرستاران، به خصوص مردان انجام شود. واژه های کلیدی : اعتماد به نفس ، آموزش ابراز وجود ، دانشجوی پرستاری
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effect of Assertiveness Training on Self-esteem on Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله
ABSTRACT: Introduction & Objective: Self-esteem is an important factor in mental health that affects human functions, especially job performance. The number of nurses with low self-esteem is increasing and this is mostly due to role conflict. Only few studies have been done on this issue. This study was done in order to evaluate the effects of a course of assertiveness on self- esteem of female nursing students in Bushehr (1380). Materials & Methods: A total of 80 students were recruited and were given preliminary questionnaires. The 22 students that got lower scores were then chosen as the samples. Using a simple random method, the samples were matched, and then divided into 2 equal groups, a case and a control group. A pretest and a course on assertiveness and a post test were given to the case group while the control group was only given a pretest and a post test. Tools used for this study were the Cooper Smith Self-esteem scale and the independent T and paired T test, respectively. Results: Pretest results on self-esteem for the case group showed a mean score of 59.45, (SD= 10.25). After training, post-test results improved to 75.90, (SD=9.49, p< 0.001). In the control group, no significant change was noted on the pretest and posttest scores. However, there was a significant correlation between financial status of the students' family and self-esteem in the case group. Conclusion: A course of assertiveness may have an important impact on promotion of self-esteem of female nursing students. The researchers suggest more study to be done in this field especially on other group of nurses.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مسعود بحرینی | m bahreini
مسعود محمدی باغملایی | m mohammadi baghmallaei
محمد علی زارع | ma zare
شهره شهامت | sh shahamat
نشانی اینترنتی
http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-471&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات