این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات حقوقی، جلد ۲۱، شماره ۸۲، صفحات ۸۵-۱۰۶

عنوان فارسی مبنای مسئولیت مدنی بهره‌بردار پایانه در کنوانسیون مسئولیت مدنی بهره‌بردار پایانه‌های حمل و نقل بین‌المللی کالا و مقایسه آن با حقوق دریایی ایران
چکیده فارسی مقاله در این مقاله، مبنای مسئولیت مدنی بهره‌بردار پایانه‌های حمل و نقل کالا در کنوانسیون 1991 سازمان ملل متحد و حقوق دریایی ایران بررسی و مقایسه شده است. ابتداً مشخص گردیده که در کنوانسیوان مذکور، مبنای مسئولیت بهره‌بردار پایانه «فرض تقصیر» و در مقررات حقوقی دریایی ایران «فرض مسئولیت» پیش بینی شده است. در هر دو مقررات موضوع این مقاله، زیان دیده لازم نیست تقصیر بهره‌بردار پایانه را ثابت کند، بلکه صرفاً با اثبات ورود ضرر؛ مسئولیت و تقصیر بهره‌بردار پایانه به عنوان فرض قانونی، مفروض و در نتیجه، مسئولیت آنان در جبران ضرر ثابت می‌گردد و بر اساس فرض مسئولیت، بهره‌بردار پایانه مجبور می‌گردند که جهت رهایی از مسئولیت، علت حادثه و زیان وارده به کالا را تعیین و اثبات نماید. در ادامه، ماهیت حقوقی تعهد بهره‌بردار پایانه حمل و نقل کالا مبتنی بر تحویل سالم کالا بررسی شده و مشخص گردیده در مقررات کنوانسیون 1991 تعهد بهره‌بردار تعهد به وسیله و در مقررات داخلی حقوق ایران، این تعهد از نوع تعهد به نتیجه است. در پایان این مقاله مسئولیت بهره‌بردار پایانه، ناشی از فعل غیر (مستخدمین و نمایندگان آنان) و مبنای این مسئولیت بررسی شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The basic of Civil Liability of Terminal Operator in Convention on the Liability of Operators of Transport Terminals in international trade and its Comparison with the Maritime Law of Iran
چکیده انگلیسی مقاله In this paper, the basics of civil liability of operators of transport terminals in convention of 1991 of United Nation and Iran maritime laws have been studied and compared. First, it has been specified that the basis of operator liability in mentioned convention is "presumption of fault" and in Iran maritime laws, it is presumption of liability". If in both regulations on subject investigation, the loser it not necessitated to prove the guilt of operator, but just by proving prejudicing and lose the liability and guilt of operator of terminal as legal assumption is assumed and thus, his liability in compensation of loss is proved. Moreover, in losses due to unknown reasons, the utilizer cannot release from liability since for exemption, he should prove the cause of loss and it' s non- attribute ability to him despite the assumption of guilt. In following, the legal nature of commitment of transport operator is based on safe delivery of product and it is specified that in 1991 convention, the commitment of operator is obligation of means and object and in Iran law, it is obligation of result. At the end of this paper, the liability of terminal operator due to vicarious liability (his representatives or agents) and the basis of these liabilities have been studied.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرتضی شهبازی نیا |
رئیس دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

فاطمه حصارخانی |
دانشجوی دکتری، دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://lawresearchmagazine.sbu.ac.ir/article_61835_5d5e419cfca67b6b8a3aec1e51b25020.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/697/article-697-682342.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات