این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات بازاریابی نوین، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی انصاف ادراک شده مشتری از راهکار قیمت‌گذاری پویا و تبیین عوامل مؤثر بر آن در صنعت هتل‌داری
چکیده فارسی مقاله این تحقیق با هدف بررسی ادراک منصفانه و یا غیرمنصفانه مشتریان نسبت به راهکار قیمت‏گذاری پویا در صنعت هتل‌داری ایران و تبیین نقش ویژگی‏های مشتریان بر انصاف ادراک‌شده آنها از این راهکار انجام شد. در این پژوهش 5 سبک متفاوت برای اجرای  قیمت‏گذاری پویا در صنعت هتل‌داری ایران شناسایی شد. در ادامه پرسشنامه‏ای به صورت فیلم‌نامه بازی نقش با پنج حالت برای پنج سبک قیمت‏گذاری در بین مشتریان فرضی هتل‏ها و مصرف‏کنندگان عمومی عضو شبکه‏های اجتماعی توزیع شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده‏های جمع‏آوری‌شده از 227 پرسشنامه تحقیق نشان داد که سبک قیمت‏گذاری بر اساس تقاضای هفتگی از دید مشتریان غیرمنصفانه تلقی می‏شود؛ اما سایر سبک‏های قیمت‏گذاری پویا در صنعت هتل‌داری منصفانه به حساب می‌آیند. نتایج تحقیق همچنین نشان داد که دو متغیر جنسیت و آشنایی با قیمت‏گذاری پویا تأثیری بر ادراک منصفانه افراد ندارد. از سوی دیگر، اندازه اثر ترکیبی حاصل از سبک‌های متفاوت قیمت‌گذاری پویا برای سه متغیر درآمد، سن و تجربه مصرفی بر ادراک منصفانه افراد تأثیرگذار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluation of Customers’ Perceived Fairness of Dynamic Pricing and Its Effective Factors in Hotel Industry
چکیده انگلیسی مقاله The aim of the study was to investigate the customers' perceived fairness about the dynamic pricing strategy in the hotel industry in Iran and explain the role of customers' characteristics on perceived fairness. The pricing strategy was carried out in five different styles. In order to implement a dynamic pricing strategy in the hotel industry in Iran, a questionnaire was developed in the form of a five-mode role-play questionnaire for five pricing styles among potential customers of hotels and public users of social networks. The results of analyzing the data collected from 227 research questionnaires showed that weekday / weekend mode of pricing is not perceived fair, but other modes of dynamic pricing in the hotel industry are considered to be fair. The results also showed that the impact of gender and familiarity with dynamic pricing on people's fairness perception is not significant. On the other hand, the combined effect size of different modes of dynamic pricing for the three variables of income, age and experience have significant impact on fairness perception of the individual.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محسن نظری |
- دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران ایران

مهدی سمیع زاده |
دکترای مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران ایران


نشانی اینترنتی http://nmrj.ui.ac.ir/article_22711_de3e447fa5d759e753e09e42580efafb.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/690/article-690-684789.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات