این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۲، شماره ۴۰، صفحات ۱-۲۰
عنوان فارسی
تاثیر آموزشی شناختی برحافظه کاری و توجه متمرکز کودکان مضطرب
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثراث آموزش شناختی بر حافظه کاری و توجه متمرکز کودکان مضطرب است. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی است که جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع دبستان شهر تهران در سال تحصیلی 94-95 بود. نمونهگیری در دو مرحله و با توجه به ملاک های ورود ، 44 دانشآموز پسر 9-8 ساله مضطرب انتخاب گشتند، روش نمونهگیری به این صورت بود که در مرحله اول از طریق نمونهگیری خوشهای 358 نفر انتخاب شدند و آزمون اضطراب بر روی آنها اجرا گردید که 137 نفر با اضطراب بالا انتخاب شدند و در مرحله دوم نمونهگیری، با توجه به ملاک های ورود 76 دانش آموزانتخابشده و آزمون هوش ریون برای همسانسازی هوش اجرا و تعداد 44 نفر انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی( نفر22) و گواه( نفر22) قرار گرفتند و درنهایت دادههای 36 نفر از شرکت کنندگان مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. برای همسانسازی شرکت کنندگان از مصاحبه بالینی، آزمون هوش ریون (ریون و همکاران،1993) و آزمون اضطراب آشکار کودکان رینولدز و ریچموند (1987)، استفاده شد و ابزارهای پژوهش آزمون حافظه کاری ان- بک کرچنر (1985)، آزمون دقت متمرکز و پراکنده (خدادادی، یزدی و امانی، 1393)می باشد. در شروع برای همه شرکت کنندگان پیشآزمون حافظه کاری و دقت متمرکز و پراکنده اجرا شد. سپس شرکت کنندگان گروه آزمایش به مدت 5 هفته و در قالب 10 جلسه 45 دقیقهای آموزش شناختی دریافت کردند و در پایان برای شرکت کنندگان هر دو گروه پسآزمون اجرا گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلید واژه ها آموزش شناختی،توجه متمرکز،حافظه کاری،کودکان مضطرب،
عنوان انگلیسی
The effect of cognitive training on working memory and focused attention of anxious children
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study is to determine the effect of cognitive training on working memory and sustain attention of children with anxiety. A pseudo-experimental study was performed among students aged 8 to 9 years old and selection was based on research criteria by two-stage sampling. In the first step, using cluster sampling, 358 students were selected and anxiety test was performed on them, which 137 students with high anxiety were selected. In the second stage, 76 students were selected according to the entry criteria, and Raven''s intelligence test was used to match the intelligence of subjects; finally, 44 students were selected as a sample of study and were randomly placed in two experimental and control groups and at the end, the data of 36 subjects were analyzed. In order to match the participants, Raven''s intelligence test (Rayon et al., 1993) and Reynolds and Richmond''s (1987) Manifest Anxiety were used and the research tools were, Kirchner''s N-back Memory Test (1985), concentration & diffuse attention test of (Khodadadi, Yazdi and Amani, 1393). At the beginning, a pre-test of working memory and precise, focused and scattered execution was performed for all participants. Then, the test group received 10 sessions of 45-minutes training in 5 weeks and at the end, both groups completed the post-test.The multivariate covariance analysis was used to test the hypotheses in the study and the analysis of the result indicates the effect of cognitive training on the improvement of accuracy and concentration of working memory.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پروانه نهروانیان |
1 - گروه روانشناسی، پردیس علوم و تحقیقات خوزستان،دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران 2- گروه روانشناسی، ,واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
پرویز عسگری |
گروه روانشناسی، ,واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
فریبرز درتاج |
هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
فرح نادری |
گروه روانشناسی، ,واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
سعید بختیارپور |
گروه روانشناسی، ,واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات