این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۲، شماره ۴۰، صفحات ۱۰۱-۱۲۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مفاهیم مذهبی بر عزت نفس دانش آموزان دبستانی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم معنوی با محوریت مذهب بر عزت نفس دانش آموزان دبستانی با استفاده از طرح تجربی تک موردی با پیگیری یک ماهه صورت گرفت. پس از نمونه گیری در دسترس از جامعه، سه نفر از دانش آموزان دختر پایه‌ی سوم دبستان که عزت نفس ضعیف یا متوسط داشتند، به شیوه‌ی هدفمند انتخاب و مداخلات معنوی را به مدت 13جلسه دریافت کردند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه‌ی عزت نفس آلیس پوپ (1989) استفاده شد و داده‌ها به روش تحلیل نگاره‌ای و تعیین درصد بهبودی مورد تحلیل قرار گرفتند. در پایان مداخلات، نتایج حاصل از درصد بهبودی هر سه مراجع نشان دهنده‌ی افزایش معنادار نمرات آن‌ها در بُعد عزت نفس اجتماعی و عمومی بود. نمرات شرکت کنندگان به ترتیب در سه بُعد عزت نفس جسمی، تحصیلی و خانوادگی نیز پس از مداخلات افزایش یافت که نشان دهنده‌ی تأثیر مثبت آموزش معنویت محور است. به دلیل مقاومت بیشتر این ابعاد نسبت به آموزش، با افزایش طول مدت مداخلات و درگیر کردن خانواده و مدرسه در فرایند مداخله، رشد بالینی معنادار در این ابعاد ایجاد خواهد شد. براساس نتایج می‌توان گفت، آموزش مفاهیم معنوی با محوریت مذهب بر ابعاد مختلف عزت نفس تأثیر گذار بوده و عزت نفس اجتماعی و عمومی شرکت کنندگان را به صورت معناداری افزایش داده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مفاهیم مذهبی،عزت نفس،دانش‌آموزان دبستانی،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of teaching Religious concepts on Self-esteem of elementary school students.
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to investigate the effectiveness of teaching religion-based spiritual concepts on self-esteem of elementary school students using a single-case experimental design with one month follow-up. After sampling from the community, three female primary school students who had poor or moderate self-esteem were selected in a targeted manner and received spiritual interventions for 13 sessions. In order to collect data, Alice Pop (1989) self-esteem questionnaire was used and data were analyzed by graphical analysis and determination of recovery rate. At the end of the interventions, the results of the recovery percentage of all three references indicated a significant increase in their scores in social and general self-esteem. Participants' scores increased in three dimensions of physical, educational, and family self-esteem after interventions, which indicates a positive effect of spirituality-centered education. Due to the greater resistance of these dimensions to teach, increasing the duration of interventions and involving family and school in the intervention process, a significant clinical development will be created in this dimension. Based on the results, it can be said that the teaching of religion-based spiritual concepts has influenced various aspects of self-esteem and significantly increased the social and general self-esteem of participants.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آسیه شریعتمدار |
گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران.

آرزو امینی |
گروه مشاوره دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران.


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات