این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۲، شماره ۴۰، صفحات ۱۲۱-۱۴۰
عنوان فارسی
مطالعه پدیدارشناسی تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان سال چهارم دوره متوسطه دوم شهرستان مریوان
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر پی بردن به تجربیات دانشآموزانی بود که تعللورزی تحصیلی داشتند. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 نفر از دانشآموزان پسر سال چهارم رشتههای نظری مقطع متوسطه دوم (دبیرستان) شهرستان مریوان که بهصورت هدفمند انتخاب شدند، در سال تحصیلی 96-95 انجام شد. مصاحبههای ضبطشده بهصورت کتبی ثبت شدند و به روش هفت مرحلهای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تحلیل تجربه زیسته دانشآموزان، موجب شناسایی و دسته-بندی و استخراج مقولههای اصلی«سببشناسی تعلل ورزی تحصیلی» ، «پیامدها» و «راهکارها» شد و همینطور از مقولههای اصلی ذکر شده، مقولههای فرعی سببشناسی درون فردی مشتمل بر نداشتن مهارت مدیریت زمان، کمالگرایی و مطلق اندیشی، افکار منفی و ترس از شکست، بیعلاقه بودن به موضوعات درسی وسبب شناسی برون فردی و پیرامونی شامل دوستان بیبرنامه و بیانگیزه، نبود الگوی موفق و همینطور پیامدهای عاطفی و روانی- تحصیلی و رفتاری - شناختی و راهکارهای فردی – اجتماعی از مقولههای اصلی پیامدها و راهکارها، استخراج شدند. یافتههای این پژوهش توانست تصویر روشنی از علل تعللورزی تحصیلی، پیامدها و راهکارهای حل مشکل ارائه کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تعلل ورزی تحصیلی،پدیدارشناسی،تجارب دانشآموزان،
عنوان انگلیسی
Representation of the lived Experience of the Male Pre university Students with Procrastination in Marivan City: A Phenomenological Study
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to investigate the experiences of students with academic procrastination. The methodology of this research was qualitative and phenomenological type. Semi-structured interviews were conducted with 11 students of the fourth grade of high school in Marivan city who were selected purposefully in the academic year of 1995-96. Recorded interviews were recorded in written form and analyzed in a seven-stage Colaizzi sampling. An analysis of the lived experiences of students has led to the identification, categorization and extraction of the main categories of "academic procrastination etiology", "outcomes" and "strategies", and also from the main categories mentioned, sub categories of intrapersonal etiology including lack of Time management skills, perfectionism and absolute thinking, negative thoughts and fear of failure, lack of interest in the educational subjects and peripheral and interpersonal etiology including friends without plan and motivation, lack of successful prototypes, as well as emotional, psychological, educational, and behavioral-cognitive outcomes and individual-social strategies were extracted as the main categories of consequences and solutions. The findings of this study provided a clear picture of the causes of academic procrastination, outcomes, and problem solving strategies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد محمدی |
علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، ایران
ابوالفضل فرید |
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
رامین حبیبی کلیبر |
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات