این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله پزشکی ارومیه
، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۱۱۵-۱۲۲
عنوان فارسی
رابطه اضطراب اجتماعی، خوشبینی و خودکارآمدی با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
پیش زمینه و هدف: داشتن خوشبینی و خود کارآمدی و اضطراب کمتر در موقعیتهای اجتماعی نقش تعیین کنندهای در بهزیستی روانشناختی افراد جامعه دارد. در همین راستا هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اضطراب اجتماعی، خوشبینی و خودکارآمدی با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان بود.مواد و روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز میباشند که از این تعداد 400 نفر (200 دختر و 200 پسر) به روش نمونهگیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اضطراب اجتماعی واتسون، آزمون سبکهای اسنادی پترسون، مقیاس خودکارآمدی شرر و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف استفاده شد. دادههای پژوهش با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری توسط SPSS.16 تجزیه تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان داد بین اضطراب اجتماعی و بهزیستی روانشناختی رابطه منفی معناداری وجود دارد ولی بین خوشبینی و بهزیستی روانشناختی و همچنین بین خودکارآمدی و بهزیستی روانشناختی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. از سویی نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که متغیرهای خوشبینی، خودکارآمدی و اضطراب اجتماعی 33 درصد از واریانس بهزیستی روانشناختی را تبیین میکنند. بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، با افزایش دیدگاههای خوشبینانه و خودکارآمدی و تدوین برنامههایی برای کاهش اضطراب اجتماعی میتوان بهزیستی روانشناختی افراد را بهبود بخشید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب اجتماعی، خوشبینی، خودکارآمدی، بهزیستی روانشناختی
عنوان انگلیسی
THE RELATIONSHIP BETWEEN SOCIAL ANXIETY, OPTIMISM AND SELF-EFFICACY WITH PSYCHOLOGICAL WELL-BEING IN STUDENTS
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aims: Having optimism, self-efficacy, and less anxiety in social situation is very determinant in psychological well-being. The purpose of the present study was to in investigate the relationship between social anxiety, optimism, and self-efficacy with psychological well-being in students. Materials & Methods: This descriptive-correlative study included 400 students (200 male and 200 female) that were selected by cluster sampling in Tabriz University. Data gathering tools were Watson’s social anxiety questionnaire, Petterson test attributive style, Sherer’s self-efficacy scale and Ryff psychological well-being questionnaire. The results were analyzed in the Pearson correlation coefficient and multiple regression model (stepwise) by SPSS.16.Results: The finding showed that there was a negative and significant relationship between social anxiety and psychological well-being. And there was a positive significant relationship between optimism and psychological well-being and likewise between self-efficacy and psychological well-being. On the other hand, the result of regression analysis showed that variables optimism, self-efficacy and social anxiety are explanation 33% of psychological well-being variance.Conclusion: Based on finding, with increased of optimistic views and self-efficacy and development programs for decrease social anxiety can be improved psychological well-being of people.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جعفر بهادری خسروشاهی | jafar bahadori khosroshahi
tabriz university, tabriz, iran
تبریز، دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تلفن 09141016425
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
تورج هاشمی نصرت آباد | toraj hashemi nosrat abad t
tabriz university, tabriz, iran
دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-237&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات