این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پزشکی ارومیه، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۲۲-۳۱

عنوان فارسی عوامل موثر بر رضایت‌مندی مراجعه کنندگان به بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) تبریز، ایران
چکیده فارسی مقاله پیش زمینه و هدف: رضایت بیماران یکی از شاخص‌های بسیار مهم در ارزیابی کیفیت ارائه خدمات است و ارزیابی میزان رضایت‌مندی از بخش اورژانس می‌تواند نقش موثری در ارتقای کیفیت خدمات داشته باشد. مواد و روش‌ها: این مطالعه در طول یک هفته و در تمام طول مدت شیفت‌های کاری و با استفاده از پرسش‌نامه استاندارد پرسگانی انجام شد. پرسش‌نامه حاوی 30 سؤال و در چهار قسمت و بر اساس مقیاس لیکرت طراحی شده است. داده‌های به دست آمده به روش توصیفی مورد آنالیز قرار گرفت.یافته‌ها: تعداد 303 نفر وارد مطالعه گردیدند. بالاترین میزان رضایت از نحوه برخورد پزشک (6/86 درصد) و در رتبه بعدی از نحوه برخورد پرستار (85 درصد) بوده است. بیشترین میزان گزارش عدم رضایت نیز از پاکیزگی و نظافت اورژانس (4/21 درصد) و در رتبه بعدی از میزان تلاش ارائه دهنده خدمت برای دخالت دادن بیمار در تصمیم گیری برای نحوه انجام درمان (8/19 درصد) و اطلاع رسانی کافی در خصوص طریقه مصرف داروها و عوارض آن‌ها (7/19 درصد) و سپس مدت زمان انتظار در اورژانس تا اولین ویزیت (4/16 درصد) بود. متوسط مدت زمان انتظار برای انجام اولین ویزیت توسط پزشک به طور متوسط 1/14 دقیقه محاسبه گردید. همچنین 62 درصد (CI: 55/1 , 68/99) از پرسش شوندگان میزان رضایت کلی خود از مجموعه اورژانس را خیلی زیاد و زیاد گزارش نمودند.بحث و نتیجه گیری: نحوه برخورد پرسنل پرستاری، پزشک و زمان انتظار برای ویزیت به عنوان فاکتورهای کلیدی موثر در میزان رضایت مردم از اورژانس می‌باشند. به طور کلی یافته‌های مطالعه حاضر نشان می‌دهد که خدمات ارائه شده به مراجعه کنندگان اورژانس از نحوه مراقبت پزشکی، خدمات پرستاری، نحوه برخورد و رفتار پرسنل، محیط فیزیکی اورژانس و زمان انتظار تا انجام ویزیت به طور نسبی رضایت بخش بوده است. تلاش‌ها باید در جهت کاهش زمان انتظار در اورژانس و اصلاح تلقی بیمار از انتظار در اورژانس و نیز رعایت پاکیزگی متمرکز شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایت‌مندی، بخش اورژانس، کیفیت خدمات

عنوان انگلیسی ASSESSMENT OF PATIENT SATISFACTION WITH EMERGENCY DEPARTMENT SERVICES IN IMAM KHOMEINI HOSPITAL, TABRIZ, IRAN
چکیده انگلیسی مقاله  Background & Aims: Patient satisfaction is an important indicator of quality of care and service delivery. Assessment of patients’ satisfaction with their emergency department (ED) experience can have an effective role in improvement of emergency department services. Materials & Methods: This study was carried out in one week and during all shifts, by trained researchers using standard Press Ganey questionnaire. The study questionnaire included 30 questions, based on Likert scale, and comprised of four sections namely: identification and waiting time, registration process, physical comfort and nursing and physician care, and overall satisfaction of emergency department. The data were analyzed descriptively.Results: 303 patients were included in this study. The highest satisfaction rates were observed in the items of courtesy of physicians (86.6%) and courtesy of nurses (85%). The patients rated high dissatisfaction with these items: cleanliness of emergency room (21.4%), care provider's efforts to include patient in decisions about treatment (19.8%) and to give information about medications (19.7%) and waiting time before first visit by the care provider (16.4%). The mean waiting time for first visit of physician was 14.1 minutes. Sixty two percent (CI: 55.1, 68.99) of the patients rated their general satisfaction with emergency setting as good or very good.Conclusion: The key elements of the patient satisfaction were courtesy of nurses, physicians and waiting time for first visit. The study findings indicate that satisfaction rate is relatively acceptable in the emergency care services, such as: medical care, nursing care, Courtesy of staff, physical comfort and waiting time. Efforts should focus on shortening waiting intervals and improving patients' perceptions about waiting in ED and also improving the overall cleanliness of emergency room. SOURCE: URMIA MED J 2012: 23(1): 100 ISSN: 1027-3727
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن سلیمانپور | hasan soleimanpour
tabriz, tabriz university of medical sciences, department of emergency medicine
آدرس تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پزشکی، بیمارستان امام رضا، گروه طب اورژانس، تلفن 3352078-0411
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

چنگیز قلیپوری | changiz gholipouri
department of emergency medicine, faculty of medicine, tabriz university of medical sciences
گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

شاکر سالاری لک | shaker salarilak
islamic azad university, tabriz branch, medical faculty
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، دانشکده پزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز (Islamic azad university of tabriz)

پیام ریوفی | payam raoufi
department of emergency medicine, faculty of medicine, tabriz university of medical sciences
گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

روزبه رجایی غفوری | rouzbeh rajaei ghafouri
department of emergency medicine, faculty of medicine, tabriz university of medical sciences
گروه طب اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

محبوب پورآقایی | mahboob pouraghaei
department of emergency medicine, faculty of medicine, tabriz university of medical sciences
گروه طب اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

مریم سلیمانپور | maryam soleimanpour
student research committee, tabriz university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-225&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات