این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
هنرهای تجسمی
، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۵-۱۲
عنوان فارسی
تصویر، ایماژ (پی انگاره) و ادراک بصری
چکیده فارسی مقاله
تصویرسازی دارای ویژگی بصری و ساده ترین راه انگاشتن است که فرایند دیداری نمودن تصورات را به کار میبندد. ایماژ همچون رسانهای است که تأثیر و فرایند بازنمایی توانشهای عاطفی را بر الگوهای دیداری و فرهنگی تصویرپردازی میکند؛ شاید بهترین و کوتاهترین تعریف برای ایماژ جهاننگری تصویری و ذهنی است. در این مقاله آنجا که مقصود از ایماژ چیزی فراتر از تصویر محض است، برابرنهادهی «پیانگاره» انتخاب شدهاست. براساس دادههای تجربی کنش ما در تصور مشابه کنش ما در دیدن چیزها، شامل تصاویر است؛ اما، پرسش این است که، کدام وجه از پیانگاره در تفسیر ناظران در طول تاریخ تغییر میکند و توسط رسانههای خود انتقال مییابد؟ و چه نسبتی میان پیانگاره دریافتشده و حقیقت وجود دارد؟ این مقاله با طرح پژوهشی معناشناختی با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی دربارهی محتوای دیداری مرتبط با تصویر و با شرح بسیاری از واقعیتهای برجسته و کلی در کنشهای هنری دربارهی بازنمودهای تصویری در پی پاسخ به پرسشهای فوق است؛ تحلیل نتایج نشان میدهد که طبیعت بصری محتوای پیانگارهها از کیفیتی پویا برخوردار است و این کیفیت، ماهیت ذهن ما را آشکار میکند، همچنانکه چهارچوب و عینیت اثر حاکی از مضمون پویا است که هریک از شیوههای نگریستن متفاوت به جهان است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تصویر، ایماژ / پی نگاره، ادراک بصری، تحلیل معناشناختی،
عنوان انگلیسی
Picture, Image and Visual Perception
چکیده انگلیسی مقاله
Visualization have visual features and is the simplest way of imaginings, which employs a process of visual imagery. Image is a medium and seems that any visual image can be used in a sensory visualizing. Nonetheless, it should be noted that there are some difficulties to understanding the meaning of image, and pictorial and subjective ideology may be the best definition for it. According to our knowledge and identification of the world, experimental data shows that our practice in imagining, the same ours in seeing includes picture. Herein the questions are: 1) which aspect of image can be differently interpreted through the history and transferred by its medium? And 2) to what extent there are some equal characteristics among perceived image and reality? This paper will answers those questions in a semantics research about the visual content of picture and by employing some reasonable account, explain the striking realities within artworks. We should consider that, imagination do not have grammar rules, grammar allow images to represent linear process and these modes render instantaneous while grammar elaborates the meaning in a temporally articulated sequence. This, the image's essential instantaneity is lost, while its concise quality constitutes a unifying synthesis that is already present: this is above all a concise vision of a totality articulated in its unity. When we speak of a grammar of the imagination, we make an analogy with verbal language without overlaying these two fields. If we speak of a semantics of the image, we are dealing with a process of organizing a structure that cannot be individuated and facing it sequentially that can be logically reconstructed. We administrate ourselves through experience by seeing. This vision is full of pre-cognitions of the world. It is not relevant here to claim what the image reflects; but, it is important to understand what is evoked to us by image. As we have seen, the image is endowed with an entry point. It has a frame through which it objectifies itself for us. What we have recognized in our world through the image, what in the image has enticed our attention, is, so to speak, brought onto the stage. We find ourselves alternatively in the image, it has also become a part of us, an image of ourselves. The part that we call memory. Our knowledge (and more than any other that gained through the image) has a history. The space occupied by the image consequently becomes the space of the subject, a space in which we hold fast to our vision in the objectivity of the medium in order to locate ourselves in this same objectivity, and to work from within it. The resulting position thus sheds light that the certain visual nature of image content have a live quality and this can make the entity of our mind apparent. Further, the Framework and objectivity of artwork stand on the active subject-matter which any of them is the way of seeing the world.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Picture, Image, Visual Perception, Semantic Analysis
نویسندگان مقاله
عارفه صرامی |
دانشجو/ دانشگاه تربیت مدرس / دانشکده هنر
اصغر فهیمی فر |
هیئت علمی /دانشگاه تربیت مدرس
نشانی اینترنتی
https://jfava.ut.ac.ir/article_66692_06105c1ecab0750be7be5a7f8c630517.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1303/article-1303-691412.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات