این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پزشکی ارومیه، جلد ۲۲، شماره ۵، صفحات ۴۳۹-۴۴۸

عنوان فارسی بررسی و مقایسه میزان شیوع و فراوانی اختلال‌های رفتاری در بین دانش آموزان دوره متوسطه منطقه بستان آباد
چکیده فارسی مقاله پیش زمینه و هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی و مقایسه میزان شیوع و فراوانی اختلالات رفتاری در بین دانش آموزان دوره متوسطه منطقه بستان آباد با توجه به جنسیت، رشته تحصیلی و محل سکونت انجام گرفت. مواد و روش کار: روش پژوهش از نوع توصیفی - مقطعی بوده است که بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری طبقه‌ای نسبتی (سهمی) تعداد 384 نفر از دانش آموزان در پژوهش شرکت داده شدند. داده‌ها با استفاده از مقیاس مشکلات رفتاری آشنباخ (YSR) که از روایی و اعتبار خوبی برخوردار است، جمع آوری و با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون t) تجزیه و تحلیل گردیدند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که در بین کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه بستان آباد، اختلالات رفتار پرخاشگرانه با میانگین 54/24 و انحراف معیار 19/5 از بیشترین میزان شیوع و اختلال شکایات جسمانی با میانگین 22/9 و انحراف معیار 24/2 از کم‌ترین میزان شیوع برخوردار می‌باشد. همچنین میزان شیوع اختلال گوشه گیری / افسردگی و سایر مشکلات (شامل ؛ ترس از مدرسه، ناخن جویدن، کابوس و...) به طور معنی‌داری در دختران بیشتر از پسران بوده(p≤0/05)و(p≤0/01)، و رفتار قانون شکنی به طور معنی‌داری در پسران بیشتر از دختران بوده (p≤0/05)است. ضمن اینکه میزان شیوع اختلال رفتاری گوشه گیری / افسردگی و رفتار پرخاشگرانه در دانش آموزان شهری به طور معنی‌داری بیشتر از دانش آموزان روستایی بوده (p≤0/05) است. بین دانش آموزان رشته‌های تحصیلی (نظری و مهارتی) هیچ‌گونه تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. نتیجه گیری: با نتایج بدست آمده می‌توان در راستای کمک به بهداشت روانی دانش آموزان، برنامه ریزی و اقدام به موقع انجام داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims: The purpose of this study was to survey and compare the prevalence and frequency of behavioral disorders among high school students considering gender, field of study, and place of residence in Bostanabad. Materials & Methods: This descriptive cross sectional study was conducted through the stratified sampling proportion and included 384 students. Data were gathered with Achenbach's Behavioral Problems (YSR) scale and analyzed by descriptive and inferential statistics . Results : Among high school students, aggressive behavior had the highest and somatisization disorder the lowest prevalence. Also the prevalence of withdrawal / depression and other problems (including school phobia, nail biting, etc.) were significantly higher in girls (p ≤ 0.05), and law-breaking behavior was significantly higher in boys (p ≤ 0.05). While in urban students the prevalence of withdrawal / depression and aggressive behavior, was significantly more than rural students (p≤0.05). There was no significant difference between students according the field of study . Conclusion: The results can be obtained in order to clarify mental health disorders and the need for further planning. Source: Urmia Med J 2011: 22(5): 487 ISSN: 1027-3727
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Behavioral disorder, Prevalence, Secondary school students

نویسندگان مقاله سالار فرامرزی | salar faramarzi
department of psychology, university of isfahan, isfahan, iran, tel 98 9133162975
اصفهان، میدان آزادی، هزار جریب، دانشگاه اصفهان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی تلفن 09133162975
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

امیر قمرانی | amir ghamarani
university of isfahan, isfahan, iran
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مریم شریعتی | maryam shariati
psychology faculty of shahid chamran
دانشکده علوم تربیتی و روان پزشکی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-203&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات