این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله پزشکی ارومیه
، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۵۳-۶۱
عنوان فارسی
بررسی همبودی اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی با مشکلات برون نمودی و درون نمودی کودکان
چکیده فارسی مقاله
پیش زمینه و هدف: اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی به عنوان شایعترین اختلال عصبی رفتاری دوره کودکی شناخته شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی همبودی اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD) کودکان با اختلالهای برون نمودی - درون نمودی بر اساس تک بررسیهای مبتنی بر نظام سنجش آخنباخ صورت گرفته است. مواد و روش کار: بدین منظور، بعد از اطمینان از تشخیص روانپزشکی اختلال، اطلاعات جامعی بر اساس فرم پرسشنامه DSM-IV (از نظر والدین و معلمان)، مقیاسهای درجهبندی کانرز (فرمهای والدین و معلم)، فرم تاریخچه دوره کودکی گلدشتاین گردآوری شد و 15 آزمودنی از نمونههای بالینی جهت مطالعه از نوع تک بررسی انتخاب شدند. از فرمهای مختلف نظام سنجش آخنباخ، نتایج حاصل از اجرای سیاهه رفتاری کودک (مقیاسهای مبتنی بر تجربه و مبتنی بر DSM-IV) برای بررسی میزان اختلالات گزارش شدند.یِافتهها: یافتههای حاصل از این مطالعه، حاکی از همبودی بالای اختلال نارسایی توجه /فزون کنشی با اختلالات برون نمودی و درون نمودی است. همبودی اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی با اختلال رفتار مهار یافته، تضادورزی و پرخاشگری بهخصوص حایز اهمیت بوده است. بحث و نتیجه گیری: یافتههای این مطالعه، مرتبط با یافتههای قبلی در زمینه همبودی مورد بحث قرار گرفتهاند. این مطالعه دلالتها و استلزامهایی برای بررسی همبودی در سطح بزرگ مقیاس و مبتنی بر تشخیصهای روانپزشکی دارد. علاوه بر آن لزوم توجه به اختلالات همبود در تشخیص و اتخاذ راهبردهای درمانگری اختلال نارسایی توجه /فزون کنشی مورد تأکید قرار گرفته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
COMORBIDITY OF ATTENTION DEFICIT HYPERACTIVITY
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aims: Based on case studies obtained from Achenauch System of Empirically Based Assessment (ASEBA), the present study examined comorbidity of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) with externalizing and internalizing difficulties in children.Materials and Methods: After psychiatric diagnosis of the disorder, comprehensive data were gathered by using DSM-IV Questionnaire (in view of parent &teachers), Conners' Rating Scales (parent and teachers forms) and Goldstein Childhood History Form. 15 subjects were selected for case studies among clinical samples.The results of Child Behavior Checklist (CBCL) (empirically based and DSM-IV based scales) were reported. Results: The findings of the study indicated a high comorbidity of ADHD with externalizing and internalizing difficulties. The comorbidity of ADHD with Conduct disorder (CD), Oppositional defiant disorder (ODD) and aggressive behaviors were significant.Conclusion: The findings have been discussed with regard to the related previous studies. This study has some implications for studying comorbid conditions in large scale studies based on robust psychiatric diagnosis. Additionally, the necessity of considering comorbid conditions in diagnosis and treatment approaches of ADHD has been emphasized.. Source: Urmia Med J 2011: 22(1): 77 ISSN: 1027-3727
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمود میرنسب | mahmoud mirnasab
assistant professor of psychology and education exceptional children, tabriz university , tabriz, iran
تبریز، دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی، تلفن 3392071-0411
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-159&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آناتومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی(توصیفی- تحلیلی)
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات