این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
، جلد ۸، شماره ۲۶، صفحات ۲۹-۴۷
عنوان فارسی
تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی و متوسطه اول از نظرتوجه به هویت انقلابی
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش، بررسی میزان توجه به مؤلفه های هویت انقلابی در کتاب های درسی دوره ابتدایی و متوسطه اول(پایه های اول تا نهم) می باشد. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است.جامعه آماری پژوهش، کلیه کتاب های درسی دوره ابتدایی و متوسطه اول می باشد که در سال1396 چاپ شده است.چهار عنوان کتاب« مطالعات اجتماعی» ،«هدیه های آسمان»، «فارسی» و «آموزش قران» با 33 جلد کتاب به صورت هدفمند در نمونه قرار گرفت. عمده ترین نتایج پژوهش بیانگر آن است که در مجموع در مقطع ابتدایی 538 پاراگراف به مؤلفه های هویت انقلابی اشاره داشته است.بیشترین توجه به مؤلفه های «ایثار و شهادت» ،«اعتقاد به امام خمینی» ،«نفی سلطه واستکبار ستیزی» ، «آگاهی به وقایع و تاریخ انقلاب» می باشد و به سایر مؤلفه ها توجه کافی نشده است.در مقطع متوسطه اول نیز در مجموع 686 مرتبه به مؤلفه های هویت انقلابی اشاره شده است. بیشترین توجه به مؤلفه های«ایثار و شهادت» ،«آگاهی به وقایع و تاریخ انقلاب»،«اعتقاد به امام خمینی»،«نفی سلطه و استکبار ستیزی» و آگاهی نسبت به قانون اساسی» بوده است و به سایر مؤلفه ها توجه کافی نشده است.پیشنهاد می شود برنامه درسی پایه اول تا نهم بر مبنای توجه به مؤلفه های هویت انقلابی بازنگری شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انقللاب اسلامی ایران،کتاب های درسی،دوره ابتدایی،تحلیل محتوا،
عنوان انگلیسی
Content analysis of the primary and junior high school textbooks in terms of attention to revolutionary identity
چکیده انگلیسی مقاله
Content analysis of the primary and junior high school textbooks in terms of attention to revolutionary identity The purpose of this research is to investigate the amount of attention to the Components of revolutionary identity in primary and junior high school textbooks (first to ninth grades). The research method is descriptive and the type of content analysis. Content analysis is a research method for studying communication artifacts. Social scientists use content analysis to quantify patterns in communication. Practices and philosophies of content analysis vary between scholarly communities.The statistical population of this study is all primary and junior high school books that published in 2017. Four book titles, "Social Studies," "Gift of the Sky," "Farsi" and "Quran Teaching," (33 volumes) were intentionally collected in the sample. The statistical population of this study is all primary and junior high school books that published in 2017. Four book titles, "Social Studies," "Gift of the Sky," "Farsi" and "Quran Teaching," (33 volumes) were intentionally collected in the sample The main results of the research show that, in total in the elementary period, 538 paragraphs refer to the components of revolutionary identity. The most attention was paid to the components of "sacrifice and martyrdom", "belief in Imam Khomeini", "negation of domination and anti-Semitism", "awareness of events and history of revolution", The other components have not been sufficiently considered. In the junior high school books, 686 items have been referred to the components of revolutionary identity. The most attention was paid to the components of "sacrifice and martyrdom", "awareness of events and history of revolution", "belief in Imam Khomeini", "negation of ordinary domination and arrogance, and awareness of the constitution" and The other components have not been sufficiently considered. It is suggested that the curriculum of the first to ninth grade be reviewed based on the components of revolutionary identity.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیروس محمودی |
استاد یار دانشگاه پیام نور
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات