این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پزشکی ارومیه، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۴۲-۵۲

عنوان فارسی تاثیر روان نمایش‌گری بر افزایش تمایز یافتگی فرد از خانوده در دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله تاریخ دریافت16/4/88 تاریخ پذیرش: 12/7/88 چکیده پیش زمینه و هدف: روان نمایش گری به خاطر استفاده از شیوه های عملی و نمایشی بجای صحبت کلامی صرف در درمان و توانایی بازسازی مسائل عمیق گذشته فرد، از پتانسیل بالایی برای افزایش تمایز یافتگی افراد و هدایت آن ها به سوی یک زندگی سالم برخوردارست. پژوهش حاضر، با هدف بررسی تاثیر گروه های روان نمایشگری بر افزایش تمایزیافتگی فرد از خانواده، در دانشجویان دختر پرستاری صورت گرفت. مواد و روش کار: نمونه پژوهش، 20 نفر دانشجوی دختر بودند (10 نفر برای هر یک از گروه های آزمایش و کنترل) که از طریق نمونه گیری خوشه ای انتخاب شد. 12 جلسه گروه سایکودرام 5/1 ساعته، با فاصله زمانی دو بار در هقته برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه، رویکردی دریافت نکرد. پس از پایان جلسات روان نمایش گری، پرسش نامه مذکور در هر دو گروه اجرا شد (پس آزمون). پردازش داده های پژوهش، با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی برای گروه های مستقل انجام گرفت. یافته ها: گروه های سایکودرام توانست تمایزیافتگی دانشجویان را در مقیاس کلی و چهار خرده مقیاس پرسش نامه ای افزایش دهد. روش "روان نمایشگری" توانسته در افزایش سطح واکنش پذیری عاطفی دانشجویان، سطح جایگاه من و سطح کاهش گریز عاطفی دانشجویان، نسبت به کاهش ارتباط (هم آمیختگی) با دیگران در دانشجویان موثر واقع شود. بحث و نتیجه گیری: روان نمایش گری با توجه به ویژگی های منحصربه فردش، می تواند روش درمانی بسیار مؤثری در افزایش تمایزیافتگی باشد. همچنین می تواند با اجرای صحنه هایی از مواجهه با خانواده و تمرین های رفتاری، اضطراب فرد را برای رویاروئی مجدد با خانواده اصلی کاهش دهد. کلید واژه ها: روان نمایش گری، تمایز یافتگی، خانواده مجله پزشکی ارومیه، دوره بیست و یکم، شماره‌ اول، ص 52-42، بهار 1389 آدرس مکاتبه: ارومیه، دانشگاه پیام نور ارومیه تلفن: 3824511-0441 Email: Dr.A.Solan@gmail.com
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روان نمایش‌گری، تمایز یافتگی، خانواده

عنوان انگلیسی THE STUDY OF EFFECTIVNESS OF PSYCHDRAMA ON INCREASING INDIVIDUAL SELF DIFFRENTIATION OF ORIGINAL FAMILY IN FEMALE NURSING STUDENTS
چکیده انگلیسی مقاله Received: 7 July, 2009 Accepted: 4 Oct, 2009 Abstract Background & Aims: Psychodrama is a form of human development which explores, through dramatic action, the problems, issues, concerns, dreams and highest aspirations of people, groups, systems and organizations. It is mostly used as a group work method. This research was to study the effectiveness of psychodrama group therapy on increasing the individual self-differentiation from the family of origin on female nursing students. Materials & Methods: The samples consisted of twenty female university students being divided into an experimental and a control group through cluster sampling. The experimental group was treated with twelve psychodrama group sessions (1.5 hour per session) the control group received no treatment. Related data were gathered using a questioner and then were analyzed by descriptive statistics and T-test. Results: Psychodrama group therapy increased students’ overall scale and four subscales of the questionnaire. It enhanced participants' emotional responsiveness and helped to discover the true self avoiding emotional triggering. Conclusion: Psychodrama group therapy was effective on increasing self-differentiation of nursing students. Keywords: Psychodrama, Self-differentiation, Family Address: Psychology Department, Payamnoor University, Urmia, Iran Tel: (+98441) 3824511 Email: akbar.soleymannejad@gmail.com Source: Urmia Med J 2010: 21(1): 101 ISSN: 1027-3727
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Psychodrama, Self-differentiation, Family

نویسندگان مقاله اکبر سلیمان نژاد | akbar soleimannejad
payamnoor university, urmia, iran
دانشگاه پیام نور ارومیه
سازمان های دیگر: پیام نور ارومیه


نشانی اینترنتی http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-104&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات