این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۲۴، شماره ۶، صفحات ۵۰۱-۵۱۲
عنوان فارسی
بررسی شیوع اختلالات خواب و اختلالات یادگیری عصب روانشناختی در کودکان پیش از دبستان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: شیوع اختلالات خواب در مطالعات بینالمللی متفاوت است. اختلال خواب با افزایش شیوع بیش از حد میان بچهها شایع است. جدیترین عارضه مربوط به اختلالات خواب کودکان، مشکلات شناختی است. در این مطالعه، شیوع اختلالات خواب و اختلال یادگیری عصب روانشناختی در کودکان پیش از دبستان(4_ 6 ساله) در شهر اصفهان در سال 94-93 بررسی میگردد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی 350 نفر از کودکان پیش از دبستان که به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه مقیاس اختلالات خواب برای کودکان SDSC)) و پرسشنامه عصب روانشناختی کانرز، به مادران کودکان قبل از دبستان داده شد. نتایج: تعداد 144 نفر(14/41 درصد) از کودکان پیش از دبستان در معرض اختلالات خواب و از مجموع 280 کودک پیش از دبستان 92 نفر(85/32 درصد) در معرض اختلال یادگیری عصب روانشناختی بودند. میزان شیوع اختلال شروع و دوام خواب (31 نفر،85/8%)، اختلال تنفسی خواب(15 نفر، 28/4%)، اختلال خوابآلودگی بیش از حد(53 نفر، 14/15%)، اختلال انتقال خواب – بیداری (74 نفر، 14/21%)، اختلال انگیختگی(32 نفر، 14/9%)، اختلال تعرق در خواب (43 نفر، 28/12%)، مشکلات توجه(62 نفر، 14/22%)، اختلال عملکرد حسی-حرکتی(1 نفر، 7/.%)، اختلال عملکرد زبان(4 نفر،42/1%) و اختلال عملکرد حافظه و یادگیری عمومی(7 نفر، 5/2%)، اختلال کارکرد اجرایی(14 نفر، 42/6%) بود نتیجهگیری: شیوع بالای مشکلات خواب و مشکلات توجه، در این پژوهش میتواند نشانگر اهمیت اطلاعرسانی در خصوص الگوهای بهداشتی خواب و اختلال یادگیری عصب روانشناختی به منظور ارتقاء سطح آگاهی والدین و ارائهدهندگان خدمات بهداشتی درمانی باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Prevalence of Sleep Disturbance and Neuropsychological Learning Disabilities in Preschool Children in Isfahan City
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The prevalence of sleep disorders is different in international studies. Sleep disorders with the increasing prevalence among children is common. Cognitive problems are the most serious complication of sleep disorders in children. The present study, the prevalence of sleep problems and neuropsychological learning disabilities were evaluated on pre-school children (4-6 years old) in Isfahan in the year of (1393-1394). Methods: This descriptive study was conducted on 350 pre-school children in 1393-1394. They have been selected for cluster sampling method. The sleep disturbances scale questionnaire for children (SDSC) and Conners neuropsychological questionnaire were given to the mothers of pre-school children. Results: The results showed 144 (41.14%) pre-school children were prone to sleep disturbances, out of 280 pre-school children, 92 people (32.85%) had neuropsychological learning disabilities, 31 children, disorders of initiating and maintaining sleep (8.85%), 15 children, sleep disordered breathing (4.28%), 53 children, excessive sleepiness disorder (15.14%), 74 children, sleep wake disorders (21.14%), 32 children, 32 children, arousal disorder (9.14%), 43 children, sleep hyperhidrosis (12.28%), 62 children, attention problems (22.14%), 1 children, impaired sensory function (0.7%), 4 children, language dysfunction (1.42%), 7 children, general learning and memory impairment (2.5%), 14 children, executive dysfunction (6.42%). Conclusion: The prevalence of sleep and attention problems could indicate the importance of sleep and attention problems, furthermore, it could be awareness as regards patterns of the healthy sleep and neuropsychological learning disabilities in order to enhance the awareness of parents and health care providers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهناز قانعیان | m ghaneian
department of psychology, najaf abad branch, islamic azad university, najaf abad, iran
گروه روانشناسی بالینی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد (Islamic azad university of najafabad)
حمید کاظمی زهرایی | h kazemi zahrani
department of psychology, najaf abad branch, islamic azad university, najaf abad, iran
گروه روانشناسی بالینی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد (Islamic azad university of najafabad)
نشانی اینترنتی
http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2508-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات