این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۲۳، شماره ۱۱، صفحات ۱۰۳۹-۱۰۴۸

عنوان فارسی بررسی اثر آموزش بهداشت دهان و دندان بر شاخص پلاکی دندانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آگاهی از بوی بد دهان به صورت یک ابزار انگیزش موجب بهبود رفتارهای مربوط به سلامت دهان شود. هدف اصلی از این مطالعه، مقایسه آموزش بهداشت با موضوعات مختلف آموزشی پیرامون سلامت دهان و دندان و بررسی پایداری اثر این روش‌ها در ارتقاء سلامت دهان بوده است. روش بررسی: 161 نفر(76 دختر، 85 پسر) دانش‌آموز اول دبیرستان از مدارس دولتی یزد به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند: گروه 1- آموزش بهداشت دهان و دندان+آموزش راجع به بوی بد دهان(گروه بوی بد دهان)، گروه 2- آموزش بهداشت دهان و دندان+آموزش راجع به پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه(گروه سنتی)، گروه 3- آموزش بهداشت دهان و دندان(گروه کنترل). شاخص پلاک قبل از مداخله، دو هفته و دو ماه بعد از مداخله اندازه‌گیری و تغییرات آن در طول زمان ثبت شد. با استفاده از آزمونsquare(bonferroni adjustment) chi- و Paired tو McNemar و Kruskal-Wallis داده‌ها آنالیز شدند. نتایج: تفاوت آماری معنی‌داری میان گروه بوی بد دهان و گروه سنتی وجود نداشت. اما هر دو گروه تفاوت قابل ملاحظه‌ای با گروه کنترل داشتند(003/0، 002/0P-value:). تغییرات مثبت در گروه بوی بد دهان به خصوص در دختران ماندگارتر از بقیه گروه‌ها بود (004/0p-value:). نتیجه‌گیری: آموزش بهداشت دهان و دندان به همراه آموزش راجع به بوی بد دهان، پوسیدگی و بیماری لثه در ارتقاء سطح بهداشت دانش‌آموزان اول دبیرستانی یزد تاثیر بیشتری دارد. همچنین آموزش راجع به بوی بد دهان ماندگاری اثر بیشتری دارد. بنابراین گنجاندن این شیوه آموزش در برنامه‌های آموزشی مدارس پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بوی بد دهان، آموزش سلامت دهان، شاخص پلاک

عنوان انگلیسی Effects of Oral Health Training on Dental Plaque Index
چکیده انگلیسی مقاله Introduction : Oral malodor can be used as a motivational tool to improve oral health-related behaviors. The present study aimed to compare oral health training on the dental plaque index. Methods: In the current study, 161 ( 76 females, 85 male) grade-one high school students from public schools of Yazd were divided into three groups : 1 – Oral health training + oral malodor training ( halitosis group), 2– oral health training + training of dental caries and periodontal diseases ( traditional groups), 3- oral health training (control group ). Two weeks and two months after the intervention, plaque index was measured. Positive and negative changes were recorded over time, and then, the study data were analyzed using Chi-square (bonferroni adjustment), McNemar, Kruskal-Wallis and Paired t-Test. Results: The study results revealed no significant differences between the halitosis group and the traditional group, though both had a significant difference with the control group. Positive changes in halitosis group especially within girls were held to be more durable compared to the other groups. Conclusion: Oral health training accompanging training of oral malodor, tooth decay and periodontal disease seems to be more effective on health promotion of senior high school students in Yazd. Furthermore, oral malodor training produces more durable effects. As a result, this training style is recommended in regard with eductional programs of schools.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Halitosis, Oral health training, Plaque index

نویسندگان مقاله مطهره امیری | m amiri
department of operative dentistry, school of dentistry, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

احمد حایریان | a haerian
department of periodontology, school of dentistry, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran
دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

طیبه ملک محمدی | t malek mohamadi
department of community dentistry, school of dentistry, kerman university of medical sciences, kerman, iran
دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

فرناز فراهت | f farahat
department of operative dentistry, school of dentistry, university of sabzevar, sabzevar, iran
دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

حسین عصارزاده | h asarzade
department of prosthodontics, school of dentistry, sabzevar university of medical sciences, sabzevar, iran
گروه پروتزهای دندانی، دانشکده دندانپزشکی،دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (Sabzevar university of medical sciences)

زهرا زارع زاده | z zare zade
department of operative dentistry, school of dentistry, sabzevar university of medical sciences, sabzevar, iran
دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1579-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده کارآزمایی بالینی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات