این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۲۳، شماره ۹، صفحات ۸۷۹-۸۸۹
عنوان فارسی
بررسی اثربخشی برنامه مدون آموزشی-رفتاری بر سلامت روان زنان باردار
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: دوران بارداری به عنوان یک دوره آسیبپذیر در زنان تصور شده است که مادران را با مشکلات و دشواریهای جدیدی روبهرو مینماید و این مشکلات ممکن است باعث اختلال در سلامت روانی آنان گردد. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه مدون آموزشی-رفتاری بر سلامت روان زنان باردار انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه نیمهتجربی، 61 زن باردار به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمون(31 نفر) و کنترل(30 نفر) قرار گرفتند. برای گروه آزمون 4 جلسه مداخله آموزشی- رفتاری در شهر اهواز برگزار شد. مشارکتکنندگان، پرسشنامه سلامت روانی را پیش و 4 هفته پس از مداخله تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از آزمون مجذور کای، آزمون تی مستقل و تی زوجی تحلیل شدند. نتایج: میانگین نمره سلامت روانی زنان باردار در گروه آزمون پس از مداخله، نسبت به گروه کنترل بهتر بود(9/3 ± 1/21 در برابر 7/6 ± 1/30). همچنین نتایج گویای آن بود که مداخله توانسته است حیطههای اضطراب(01/0p=)، افسردگی(02/0p=) و علائم جسمی(01/0p=) از سلامت روان زنان باردار را بهبود بخشد اما تاثیری بر حیطه عملکرد اجتماعی از سلامت روان آنان نداشت(16/0p=). نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که مداخله آموزشی- رفتاری برای زنان باردار میتواند به عنوان یک مداخله مفید، در بهبود سلامت روانی آنان استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سلامت روانی، بارداری، برنامه آموزشی-رفتاری
عنوان انگلیسی
Effectiveness of A Codified Educational Behavioral Program on the Mental Health of Pregnant Women
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Pregnancy, considered as a vulnerable period, exposes women to many new problems. Dealing with new conditions and problems can affect mental health of pregnant women. Hence, the present study aimed to determine the effectiveness of a codified educational behavioral program on the mental health of pregnant women. Methods: In this quasiexperimental study, 61 pregnant women were selected via convinience sampling who were assigned into two experimental (n=31) and control (n=30) groups. The experimental group received 4 weekly sessions of an educational behavioral program in a health center in Ahvaz. The study participants completed General Health Questionnaire (GHQ) before the treatment as the pretest and four weeks after the treatment as the posttest. The study data were analyzed via chi square test, paired t- test and independent t-test and significant level of the statistical tests was set less than 0.05. Results: The findings of the present study showed that mean score of mental health in the experimental group was significantly better than that of the control group in the post test (21.1± 3.9 vs. 30.1 ± 6.7). Moreover, the anxiety score (p=0.01), somatoform symptoms (p=0.01) and depression (p=0.02) were significantly better in the experimental group than the control group in the post test, though the score of social dysfunction (p=0.16) did not demonstrate any improvements in this group. Conclusion: It is can be concluded that educational behavioral program, as a beneficial method of intervention, could be applied in order to improve the pregnant women’ mental health.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Educational behavioral program, Mental health, Pregnancy
نویسندگان مقاله
خدابخش کرمی | kh karami
department of health education, faculty of health, jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، خوزستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
افسانه مردانی | a mardani
department of health education, faculty of health, jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، خوزستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
قدرت اله شاکری نژاد | gh shakerinejad
research center for health education, khozestan jihad university , ahvaz, iran
دانشگاه علوم پزشکی اهواز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
امل ساکی | a saki
department of health education, faculty of health, jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، خوزستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2344-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات