این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۲۲، شماره ۵، صفحات ۱۴۸۱-۱۴۹۴
عنوان فارسی
اثربخشی درمان طرحوارههای هیجانی بر طرحوارههای هیجانی زنان قربانی کودکآزاری و غفلت
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: از تأثیرات بلند مدت کودکآزاری و غفلت، شکلگیری طرحوارههای هیجانی میباشد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان طرحوارههای هیجانی بر طرحوارههای هیجانی زنان قربانی کودکآزاری و غفلت است. روش بررسی: در طرحی نیمه تجربی، تعداد 30 زن دارای سابقه کودکآزاری و غفلت (بر اساس نمره کسب شده در پرسشنامه کودکآزاری و غفلت) و ملاکهای ورودی پژوهش، انتخاب و به شیوه تصادفی به گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند (15(n=. گروه آزمایش، مداخله 13 جلسهای بر اساس الگوی درمانی طرحوارههای هیجانی دریافت نمود و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه کودکآزاری و غفلت، مقیاس طرحوارههای هیجانی لیهی (LESS) و پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) به منظور کنترل نقش اضطراب و افسردگی بود. دادهها با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد درمان طرحوارههای هیجانی منجر به کاهش طرحوارههای هیجانی«احساس گناه» و«ساده انگاری هیجانی» و افزایش «پذیرش هیجانات» در مرحله پس آزمون و پیگیری شده است. این تأثیرگذاری بر افزایش «همگانی بودن هیجانات» در مرحله پس آزمون و افزایش«اعتباربخشی هیجانی» و «درک هیجانی»هم در مرحله پیگیری به تأیید رسید. نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است درمان طرحوارههای هیجانی میتواند به عنوان درمانی مؤثر جهت اصلاح برخی طرحوارههای هیجانی زنان قربانی کودکآزاری و غفلت مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Emotional Schema Therapy on Emotional Schemas of Female Victims of Child Abuse and Neglect
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Development of emotional schemas is regarded as one of the long term effects of child abuse and neglect. Therefore, the present study aimed to investigate the effect of Emotional Schema Therapy on emotional schemas of female victims of child abuse and neglect. Methods: In this quasi-experimental design, 30 women, who had the history of child abuse and neglect (according to the scores obtained in the child abuse and neglect questionnaire) and met entry criteria, were selected and then assigned into the experimental and control groups randomly (n=15). The experimental group received a 13-session intervention based on Emotional Schema Therapy and the control group was on a waiting list. The applied instruments consisted of child abuse and neglect questionnaire, Leahy Emotional Schema Scale (LESS) and Depression Anxiety Stress Scales (DASS-21). Moreover, the study data were analyzed by the analysis of covariance. Results: The study results demonstrated that Emotional Schema Therapy has decreased the emotional schemas of “Guilt” and “Simplistic View of Emotions” and increased “Acceptance of Emotions” in both posttest and follow-up stages. This effectiveness was confirmed via increase of emotional schema of “Consensus” in posttest stage and “ Emotional Validation and Comprehensibility” in the follow-up stage. Conclusion: The study findings proposed that Emotional Schema Therapy can be regarded as an effective intervention in order to modify some dimensions of emotional schemas in women with child abuse and neglect history.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سعیده دانشمندی | s daneshmandi
isfahan-najafabad-molavi street
اصفهان-نجف آباد-خیابان شریعتی-خیابان مولوی شمالی-بن بست نیکو-پلاک 4
زهرا ایزدیخواه | z izadikhah
university of isfahan
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
حمید کاظمی | h kazemi
university of isfahan
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
حسینعلی مهرابی | h mehrabi
university of isfahan
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1612-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات