این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۳۵۹-۳۷۶
عنوان فارسی
بررسی مروری اثرات محرومیت از خواب بر یادگیری و حافظه: نقش هورمونهای جنسی
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: مطالعات نشان دادهاند که خواب برای تکامل و بقاء مغز ضروری بوده و ظرفیت مغز را برای اعمال شناختی، افزایش میدهد و محرومیت از خواب باعث اختلال در اعمال شناختی میشود. هدف از مقاله مروری حاضر، بررسی اثرات محرومیت از خواب بر یادگیری و حافظه با تاکید بر نقش هورمونهای جنسی میباشد. مواد و روشها: به منظور بررسی این موضوع، مقالات در پایگاههای اطلاعاتی PubMed ، Scopus Database، Science Direct و Google Scholarجستجو شدند. کلمات مورد استفاده در هنگام جستجو شامل "محرومیت از خواب، خواب، یادگیری و حافظه، هورمونهای جنسی، شکل پذیریسیناپسی و اعمال شناختی" بودند که سرانجام، نود و یک منبع در این موضوعات مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: تحقیقات نشان دادهاند که محرومیت از خواب باعث اختلال در تقویت طولانی مدت (LTP: Long Term Potentiation) یادگیری و حافظه میشود و بیان ژن و میزان پروتئینهای هیپوکمپ که در حافظه و یادگیری و شکلپذیری سیناپسی دخیل میباشد را مختل میکند. مطالعات نشان دادهاند که اعمال شناختی مانند حافظه و یادگیری همچنین جنبههای مختلف خواب از جمله کیفیت و الگوی آن در دو جنس متفاوت میباشد. تغییر در الگوی خواب، اغلب با عوامل هورمونی به خصوص هورمونهای جنسی مرتبط است. نتیجهگیری: بنابراین، هورمونهای جنسی بر ساختار مغز، رفتار، یادگیری و حافظه تأثیر میگذارد. از دست دادن عملکرد هورمونی با اختلالات خواب همراه بوده و یادگیری و حافظه را به ویژه در زنان کاهش میدهد. میتوان نتیجه گرفت که هورمونهای تخمدان ممکن است نقش حفاظتی در برابر اختلال یادگیری و حافظه در زنان محروم از خواب ایفاء کند. واژههای کلیدی: خواب، محرومیت از خواب، یادگیری و حافظه، اعمال شناختی، هورمونهای جنسی
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Review of the Effects of Sleep Deprivation on Learning and Memory: the Role of Sex Hormones
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Studies have indicated that sleep is essential for the development and survival of the brain and increases the brain's capacity for cognitive functions, and sleep loss disrupts cognitive performance. The present review study aimed to investigate the effects of sleep deprivation on learning and memory with an emphasis on the role of sex hormones. Materials and Methods: In order to investigate this topic, the articles were searched for in the following databases: PubMed, Scopus Database, Science Direct and Google Scholar. The words used while searching were "sleep deprivation, sleep, learning and memory, sex hormones, synaptic plasticity, and cognitive functions" that finally, ninety one references on these topics were reviewed. Results: Researches have shown that sleep deprivation can disrupt learning and memory long-term potentiation (LTP), gene expression, and the rate of proteins in the hippocampus that are important in learning, memory and synaptic plasticity. Studies have shown that cognitive performances such as memory and learning and also different aspects of sleep, including quality and pattern, are different in sexes. A Change in sleep pattern is often associated with hormonal factors, especially sex hormones. Conclusion: Therefore, sex hormones affect the structure of the brain, behavior, learning, and memory in both sexes. The loss of hormonal function is associated with sleep disorders, and reduces learning and memory, especially in female subjects. It can be concluded that ovarian hormones might play a protective role against the deterioration in learning and memory in women with sleep loss. Key words: Sleep, Sleep deprivation, Learning and memory, Cognitive functions, Sex hormones Funding: This research hasn't been funded. Conflict of interest: None declared. How to cite this article: Saadati H, Sheibani V, Refahi S, Mashhadi Z. A Review of the Effects of Sleep Deprivation on Learning and Memory: the Role of Sex Hormones. Univ Med Sci 2018; 17 (4): 359-76. [Farsi]
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حکیمه سعادتی | H. Saadati
Ardebil University of Medical Sciences- Faculty of Medicine
اردبیل- دانشگاه علوم پزشکی - دانشکده پزشکی
وحید شیبانی | V. Sheibani
Kerman - Neuroscience Research Center
کرمان- مرکز تحقیقات علوم اعصاب
سهیلا رفاهی | S. Refahi
Ardebil University of Medical Sciences- Faculty of Medicine
اردبیل- دانشگاه علوم پزشکی - دانشکده پزشکی
زهرا مشهدی | Z. Mashhadi
Ardebil University of Medical Sciences- Faculty of Medicine
اردبیل- دانشگاه علوم پزشکی - دانشکده پزشکی
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3555-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/38/article-38-704361.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
فیزیولوژی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات