این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش عالی ایران، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱-۲۵

عنوان فارسی شناسایی و اولویت بندی موانع تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی با رویکرد آمیخته
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی موانع تجاری ­سازی تحقیقات دانشگاهی انجام گرفت. این پژوهش از نوع آمیخته بود. در بخش کیفی جامعه­ ی آماری پژوهش، اساتید دانشگاه علوم پزشکی و محقق اردبیلی بودند. داده ­های کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد و با کدگذاری باز، محوری و انتخابی موانع تعیین گردیدند. در بخش کمی نیز با استفاده از پرسشنامه ­ی ماحصل کار کیفی وضعیت موانع تجاری­ سازی تحقیقات از نظر 120 دانشجوی تحصیلات تکمیلی تعیین شد. نتایج 66 گزاره مفهومی اولیه با 23 مقوله فرعی و 6 گزاره مقوله­ای اصلی را به عنوان موانع تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی نشان داد و روابط بین آن­ها در قالب الگوی ساختاری ارائه شد. همچنین نتایج آزمون کای اسکوئر و فریدمن نشان داد که عامل­ های سرمایه و زیرساخت­ها، ساختاری و اطلاعاتی، جو و فرهنگ دانشگاهی، دانشی و بلوغ حرفه ­ای، قانونی و اقتصادی و بودجه ­ای به ترتیب اولویت به عنوان موانع تجاری ­سازی تحقیقات دانشگاهی شناسایی شده است. موانع پیش روی تجاری ­سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی دانشگاه ­های علوم پزشکی و محقق اردبیلی دارای ابعاد چندگانه ­اند و  مرتفع نمودن این موانع نیازمند راهکارهای تخصصی می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پژوهش، تجاری سازی، موانع تجاری سازی، دانشگاه، تحقیق آمیخته

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عیسی ثمری |
دانشگاه محقق اردبیلی

ابراهیم آریانی قیزقاپان |
دانشگاه محقق اردبیلی


نشانی اینترنتی http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-893-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/561/article-561-704661.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات