این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانش حسابداری مالی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۷۹-۹۹

عنوان فارسی رابطه اخلاق، تجربه و صلاحیت حرفه‌ای حسابرسان با کیفیت حسابرسی (با توجه به‌ نقش تعدیل‌کننده شک و تردید حرفه‌ای)
چکیده فارسی مقاله هدف اصلی پژوهش حاضر، تبیین رابطه بین اخلاق، تجربه و صلاحیت حرفه‌ای حسابرسان با کیفیت حسابرسی با توجه به متغیر تعدیلی شک و تردید حرفه‌ای حسابرسی است. نمونه نهایی مورد استفاده برای این مطالعه، شامل 181 پرسشنامه جمع‌آوری شده از حسابرسان شاغل در سازمان حسابرسی و سایر مؤسسات حسابرسی می­باشد. به منظور گردآوری اطلاعات، پرسشنامه آرمگا زارفر(2015) مورد استفاده قرار گرفت و برای پردازش داده‌ها نیز از آمار توصیفی و مدل انعکاسی معادلات ساختاری مبتنی بر واریانس استفاده شد. نتایج پژوهش، متغیر شک و تردید حرفه‌ای را به عنوان یک متغیر تعدیل‌گر و تاثیرگذار بین اخلاق، تجربه و صلاحیت حرفه‌ای و کیفیت حسابرسی، نشان می‌دهد. با توجه به اهمیت اخلاق، در پژوهش حاضر به تدوین‌کنندگان برنامه‌های درسی در سیستم آموزش عالی کشور پیشنهاد می‌شود که موضوع اخلاق فردی و اخلاق حرفه‌ای را در برنامه‌های درسی خود بگنجانند. هم‌چنین به جامعه حسابداران رسمی پیشنهاد می‌شود به منظور ارتقاء سطح اخلاق حرفه‌ای حسابرسان در برنامه‌های آموزشی خود، آموزش اخلاق را در نظر بگیرند و نظارت بیشتری بر رعایت اخلاق حرفه‌ای داشته باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The impact of ethics, experience and competency on audit quality (With auditors professional skepticism as a moderating variable)
چکیده انگلیسی مقاله The main objective of this research is to explore the relationship between the audit quality and the ethics, experience and professional competence of auditors in relation to the variable of audit skepticism. The final sample used for this study includes 181 questionnaires collected by the auditors as an audit organization and others. In order to collect information, the Arumega Zarefar questionnaire (2015) was used and for data processing were used descriptive statistics and reflection model of structural equation based on variance. The results of research show that variable of audit skepticism as a moderating and influential variable between ethics, experience, professional competence and audit quality. Regarding the importance of ethics in the present study, curriculum developers in the higher education system of the country are recommended to integrate the subject of individual ethics and professional ethics in their curriculum. It is also suggested to the association of certified public accountants to consider moral education in their educational programs in order to raise the level of professional ethics of auditors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عباسعلی دریائی |
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)

اکرم عزیزی |
دانشگاه کار قزوین


نشانی اینترنتی http://jfak.journals.ikiu.ac.ir/article_1400_988b44ad6c85b475f4e35c0290c9f4c4.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/797/article-797-705310.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات