این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۳۷-۴۴

عنوان فارسی ارزیابی عملکرد بیمارستان شهید صدوقی یزد بر اساس الگوی تعالی سازمانی EFQM
چکیده فارسی مقاله مقدمه: قلمرو مراقبت‌های بهداشتی درمانی که سازمان‌ها در سال‌های اخیر با آن مواجه‌اند، در سطح بالایی از پویایی و بالندگی توصیف شده است، برای بقا در چنین شرایطی، ارزیابی عملکرد می‌تواند نقش مؤثری در فراهم آوردن کیفیت خدمات داشته باشد. هدف از این تحقیق، ارزیابی عملکرد بیمارستان شهید صدوقی شهر یزد با استفاده از مدل تعالی سازمانی است. روش بررسی: این پژوهش مطالعه‌ای توصیفی مقطعی بود. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد الگوی تعالی سازمانی EFQM بود. اطلاعات تحقیق از یک نمونه 302 نفری از کارکنان شاغل در بخش‌های مختلف بیمارستان شهید صدوقی یزد جمع‌آوری شده است. نمونه‌ها به صورت تصادفی- طبقه‌ای انتخاب شده‌اند. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع‌آوری شده از روش آمار توصیفی استفاده شد. نتایج: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که بیمارستان شهید صدوقی شهر یزد از 500 امتیاز در نظر گرفته شده در مدل EFQM، به اخذ 41/185 امتیازگردیده است. این امتیاز بیانگر این مطلب است که بیمارستان از وضعیت مطلوب تعریف شده، فاصله زیادی دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه عملکرد این بیمارستان در رده متوسط به پایین قرار می‌گیرد، توجه هر چه بیشتر به مدیریت درمان در این بیمارستان الزامی است. بنابراین، تدوین برنامه‌ای کارا و اثربخش جهت ارتقاء عملکرد در این بیمارستان ضروری است. در ضمن به نظر می‌رسد، مدل تعالی سازمانی، می‌تواند به عنوان مدلی جامع برای ارزیابی عملکرد بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Performance Evaluation of Sadoghi Hospital Based on «EFQM» Organizational Excellence Model
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Realm of health care that organizations have faced in recent years has been described with high level of dynamism and development. To survive in such conditions, performance evaluation can have an effective role in satisfying proper quality for services. This study aimed to evaluate the performance of Shahid Sadoghi Yazd hospital through EFQM approach. Methods: This was a descriptive cross-sectional study. Data collection instrument was EFQM organization Excellence Model questionnaire which was completed by all the managers. The research data was gathered from a sample of 302 patients, staff, personnel and medical staff working in different parts of the hospital. Random stratified samples were selected and descriptive statistics were utilized in order to analyze the data. Results: The results revealed that Shahid Sadoughi hospital acquired 185.41 points out of the total 500 points considered in the model EFQM. In other words, the rating reflects the fact that regarding the defined desired position, the hospital has not achieved the desired rating. Conclusion: Since the hospital performance is posited in a low-middle class, much more attention is required in regard to therapeutic management in this hospital. Therefore, codifying an efficient and effective program to improve the hospital performance is necessary. Furthermore, it seems that EFQM model can be considered as a comprehensive model for performance evaluation in hospitals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید محمد یونسی فر | m younesi far


آرش شاهین | a shahin


علی صنایعی | a sanayeei



نشانی اینترنتی http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-885-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات