این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۲۰، شماره ۵، صفحات ۶۶۸-۶۷۸

عنوان فارسی بررسی میزان رضایتمندی گردشگران درمانی شهر یزد و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر آن با روش TOPSIS فازی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: این پژوهش با محوریت سنجش میزان رضایت گردشگران درمانی شهر یزد از خدمات پزشکی ارائه شده به آنها و همراهانشان صورت گرفته است. به این منظور سطح کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران و همراهانشان بررسی و راهکارهایی جهت ارتقاء این سطح پیشنهاد شده است. روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی ـ پیمایشی صورت گرفت. برای انجام مطالعه پرسشنامه‌ای بر اساس مدل سروکوآل در 5 بعد و 21 سؤال طراحی و شکاف کیفیت، مطابق با نظر 114 نفر از بیماران غیر بومی بیمارستان‌های سطح شهر و همراهان آنها اندازه‌گیری شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از تکنیک‌های موجود در آمار و جهت اولویت‌بندی راهکارها، از تکنیک TOPSIS فازی استفاده شده است. نتایج: شکاف کیفیت خدمات در 3 بعد پاسخگویی، تضمین و همدلی معنی‌دار است. به عبارت دیگر بین ادراکات و انتظارات بیماران و همراهان آنها از کیفیت خدمات ارائه شده تفاوت معنی‌داری وجود دارد. با این حال نتایج رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر میزان رضایت گردشگران درمانی نشان داد که دارا بودن تجهیزات مناسب و مناسب بودن کیفیت درمان، نسبت به سایر عوامل از وضعیت بهتری برخوردار هستند. نتیجه گیری: استان یزد از لحاظ پزشکی دارای پتانسیل‏های بسیار زیادی است و ظرفیت‏های زیادی از لحاظ اقلیمی و تاریخی دارد، به همین دلیل شرایط ویژه‏ای در راستای توسعه گردشگری سلامت در این استان وجود دارد. در نتیجه می‌توان با انجام اقداماتی از جمله فراهم نمودن امکانات رفاهی برای بیماران و همراهان آنها، آموزش پرسنل بیمارستان جهت داشتن رفتار مناسب، ایجاد برند برای استان در حوزه درمان، به ارتقاء کیفیت خدمات پزشکی در سطح بیمارستان‌های استان کمک نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigating Rate of Iatric Tourisms’ Satisfaction and Prioritizing the Effective Factors on it via Fuzzy TOPSIS Approach
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This research aimed to investigate rate of iatric tourisms’ satisfaction about provided medical services for them and their fellow travelers in Yazd city. For this purpose, the quality level of services provided to the patients and their fellow travelers was investigated and some solutions have been suggested in order to enhance this level. Methods: In this direction, a questionnaire was designed according to SERVQUAL model in 5 aspects consisting of 21 questions. Therefore, quality differences have been measured according to opinions of 114 foreign patients and their fellow travelers in the hospitals around the city. This is a descriptive- measurement research. In order to analyze the data available techniques in statistics were utilized and Fuzzy TOPSIS technique was used for prioritizing the solutions. Results: The results revealed that services quality difference is significant in 3 aspects of responsibility, guarantee and agreement. In other words, there is a significant difference between patients’ perception and expectation with those of their fellow travelers regarding quality of provided services. Conclusion: However, results of rating with Fuzzy TOPSIS indicated that the factors of proper equipments and proper quality of therapy are in the better situation comparing with other factors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید حیدر میرفخرالدینی | h mirfakhradini


فایزه السادات میرفخرالدینی | f mirfakhradini


سید مهدی صدر بافقی | m sadr bafghi



نشانی اینترنتی http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-943-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بیوشیمی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات