این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۲۱۱-۱۹

عنوان فارسی اثر ژل رویال بر بهبود یادگیری اجتنابی غیرفعال و یادگیری و حافظه فضایی در رت
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مطالعات نشان داده‌اند ژل رویال دارای انواع فعالیت‌های بیولوژیکی در سلول‌ها و بافت‌های مختلف است. با توجه به اینکه ژل رویال حاوی ترکیباتی بوده که اثرات مطلوبی بر سیستم مرکزی اعصاب و عملکردهای عصبی دارند، هدف تحقیق حاضر بررسی اثر ژل رویال بر یادگیری و حافظه در رت بوده است. روش بررسی: رت‌های نر از نژاد ویستار به دو گروه ژل رویال و گروه کنترل تقسیم شدند. در گروه ژل رویال رت‌ها به مدت 10 روز غذای حاوی 3% ژل رویال بجای غذای معمولی دریافت کردند. سپس حافظه و یادگیری در این حیوانات، هم از طریق آزمون یادگیری اجتنابی غیر فعال (یک روز و یک هفته پس از دریافت شوک الکتریکی) و هم از طریق آزمون ماز آبی موریس (یک روز و یک هفته پس از یک دوره 4 روزه یادگیری) بررسی گردید. نتایج: نتایج نشان دادند که غذای حاوی ژل رویال بطور معنی‌داری زمان اولین ورود به اتاق تاریک را یک هفته پس از شوک الکتریکی در آزمون یادگیری اجتنابی غیر فعال در گروه ژل رویال نسبت به گروه کنترل افزایش داد. در مرحله یادگیری آزمون ماز آبی موریس، رت‌های دریافت کننده ژل رویال نسبت به گروه کنترل طی زمان و مسافت کمتری سکوی فرار زیر آب را پیدا کردند و هم چنین یک هفته پس از یادگیری، در فاز بیادآوری زمان بیشتری را در ربعی که قبلاً سکوی فرار قرار داشت گذراندند. نتیجه‌گیری: نتایج ارائه شده پیشنهاد می‌کند که ژل رویال می‌تواند با تأثیر مثبت بر عملکردهای عصبی موجب بهبود روندهای شناختی گردد و احتمالاً در پیشگیری و درمان برخی از اختلالات عصبی نقش بارزی داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Royal Jelly on Improving Passive Avoidance Learning and Spatial Learning and Memory in Rats
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Studies have proposed that royal jelly(RJ) has various biological activities in different cells and tissues. Since it has been demonstrated that RJ contains compounds having desirable effects on central neurons system and neural functions, the present study aimed to investigate the effect of royal jelly on learning and memory in rats. Methods: Male wistar rats were divided into two groups, the royal jelly and the control. In the RJ group, the rats received a food that contained 3% RJ instead of regular food for 10 days. Then learning and memory were investigated in these animals through both passive avoidance learning test(1 day and 1 week after receiving electrical shock) and Morris water maze test(1 day and 1 week after a 4-day learning period). Results: The study results indicated that the food containing RJ in the RJ group significantly increased the time of the first entrance to the dark room one week after the electrical shock in passive avoidance learning test. In other words, the findings suggest an improvement of learning and memory in RJ group. In the acquisition phase of Morris water maze test, rats receiving RJ found the underwater escape plate during less time and distance comparing with the control group. Furthermore, one week after the acquisition phase, in the retention phase, rats spent more time in the quadrant in which the escape plate was previously located. Conclusion: The present study findings propose that Royal Jelly can improve cognitive processes through positive effects on neural functions and probably has a significant influence on prevention and therapy of some neuronal disorders.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهره زمانی | z zamani


پرهام رییسی | p reisi


حجت اله علایی | h alaei


علی اصغر پیله وریان | aa pilehvarian



نشانی اینترنتی http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-832-7&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات