این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۲۹۱-۳۰۲

عنوان فارسی مقایسه ی اثربخشی آموزش برنامه به‌زیستی ذهنی و روش شناختی رفتاری فوردایس در کاهش میزان افسردگی دانش آموزان دبیرستان های شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اختلال افسردگی سبب کاهش معنادار به زیستی می شود و سطح پایینی از رضایت از زندگی و شادی را در بردارد. هدف کلی این پژوهش بررسی و مقایسه اثربخشی دو برنامه به زیستی ذهنی و روش شناختی- رفتاری فوردایس در کاهش میزان افسردگی دانش آموزان متوسطه شهر اصفهان بود. روش بررسی: این مطالعه به صورت آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری با گروه کنترل با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای بود که بر روی 150 دانش آموز دبیرستانی در شش گروه و هر گروه با 25 دانش آموز (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل از دختران؛ دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل از پسران) انجام گردید. روش های به زیستی ذهنی و شادی فوردایس به عنوان مداخله به کار برده شد که با پرسشنامه افسردگی کواکس مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها به کمک آزمونهای آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر و آزمون شفه و توسط نرم افزارSPSS تحلیل شد. نتایج: نتایج حاصل از تحلیل های آماری نشان داد که بین گروه های آزمایش و کنترل در کاهش میزان افسردگی هر دو روش در سطح 05/0 تفاوت معنی دار وجود دارد. یافته های حاصل از آزمون تعقیبی شفه حاکی از آن بود که تفاوتی بین برنامه به زیستی ذهنی و روش شناختی- رفتاری فوردایس در کاهش میزان افسردگی دانش آموزان وجود ندارد. نتیجه گیری: با توجه به پژوهش انجام شده، هر دو روش آموزشی بر کاهش افسردگی مؤثر بودند و تفاوتی بین این دو روش وجود نداشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of the Effectiveness of Subjective Well Being Program and Fordyce Cognitive Behavior Method in Reduction of Depression in High School Students of Isfahan City
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of the current research was to investigate and compare the effectiveness of Subjective Well Being Program and Fordyce Cognitive Behavior method in reduction of depression in high school students of Isfahan City. Methods: In the study, 150 high school girl and boy students who suffered from depression were randomly selected and were assigned in six groups (4 experimental groups and 2 control groups(n=25)). The intervention methods were Subjective well-being Program and Fordyce cognitive-behavior method. Kovacs questionnaire was chosen as a research instrument. Results: Variance analysis showed some significant differences between the control and experimental groups with regards to depression reduction. The follow up Scheffe test also showed that there were no significant differences between the Subjective well-being Program and Fordyce cognitive-behavior methods. Conclusion: According to the performed research, both educational methods were effective in reducing depression without any significant difference between the two methods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پریوش میرزایی تشنیزی | p mirzaei teshnizi


مه سیما پورشهریاری | m pourshahriari


ام البنین شیبانی | o sheibani



نشانی اینترنتی http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-488&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات