این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۳۲۰-۳۲۰

عنوان فارسی نقش خودکارآمدی درپیشبینی رفتارهای غذایی دانش آموزان دختر دبیرستانهای شهر کرمان در سال ۱۳۸۶
چکیده فارسی مقاله مقدمه: توجه به بهبود وضعیت تغذیه دختران نوجوان، که مادران نسل آینده خواهند بود، میتواند از مؤثرترین اقدامات بنیادین برای پیشگیری از بیماریهای مزمن سنین بعدی باشد. شناخت عوامل پیشبینی کننده رفتارها، یکی از مؤثرترین راههایی است که می-تواند جزو برنامههای پیشگیری در جوامع، به خصوص در کشورهای در حال توسعه قرار گیرد. هدف: این مطالعه به منظورتعیین نقش پیشبینی کننده خود کارآمدی در پیشبینی رفتارهای غذایی دختران مقطع دبیرستان شهر کرمان در سال 1386 صورت گرفت. روش بررسی: در این مطالعه همبستگی، دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر کرمان به عنوان جامعه پژوهش و بر اساس مطالعه مقدماتی، نمونه پژوهش 800 نفر تعیین شد. 900 پرسشنامه توزیع گردید که در پایان 812 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نمونهگیری به روش تصادفی– خوشهای صورت گرفت. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد که در سه بخش شامل، سؤالات مربوط به ویژگیهای فردی و عمومی، رفتارهای غذایی، خود کارآمدی رفتارهای غذایی تنظیم شده بود. اطلاعات پس از کسب روایی و پایایی مناسب جمعآوری و مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. نتایج: یافتههای این پژوهش نشان داد که بیشتر دانش آموزان مورد مطالعه (4/57 درصد) کمتر یا مساوی 16 سال سن داشتند و درصد نمرات کسب شده در حیطه رفتار غذایی و خود کارآمدی آن به ترتیب 66 و 61 درصد بود. نتایج آنالیز رگرسیون دو متغیره، ارتباط معنیدار و مثبتی را بین میانگین نمره رفتار غذایی و خود کارآمدی آن (32/0R=، 0001/0P=) نشان داد که علاوه بر خود کارآمدی رفتار غذایی عواملی چون، تحصیلات پدر، ارزیابی وضع اقتصادی خانواده در مقایسه با سایرین از دید دانشآموزان، میزان اهمیت خانواده به مصرف غذای سالم، داشتن حق انتخاب مواد غذایی در خانواده، تعداد صرف وعدههای غذا با خانواده و شغل مادر پیشبینی کننده رفتار غذایی بودند. نتیجهگیری: نتایج به دست آمده، نقش پیش بینی کننده مفهوم خودکارآمدی را برای رفتارهای ارتقا دهنده سلامت نظیر رفتار غذایی بر طبق مدل Pender تأیید میکند، بنابراین از شیوههای افزایش خودکارآمدی از قبیل ترغیب کلامی، افزایش خودآگاهی نوجوانان نسبت به تواناییهای خود و ارایه الگوهای مناسب برای آنها میتوان به عنوان عوامل ارتقا دهنده رفتارهای بهداشتی استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Role of Self Efficacy Predictors in Nutritional Behaviors of Kerman High School Female Students in 2006-2007 Academic Year
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Enhancing the nutritional condition of teenaged girls can be the most effective and fundamental preventive measure against chronic disease in years ahead. Knowing the predictive factors of behaviors is one the most efficient way of preventive programs in societies, especially in the developing countries. This study was conducted to determine the role of self– efficacy in predicting the dietary behaviors of Kerman high school girls in 2006-2007. Methods: In this correlation study, girl students in Kerman high schools were selected as research population. Based on pilot study, sample size was estimated to be 800 students. Taking into consideration sample drop out, 900 questionnaires were distributed, and 812 were finally analyzed. Data were gathered using research– made questionnaire comprising of 5 parts including general & demographic questions, dietary behaviors, dietary self– efficacy, physical activity and exercise self– efficacy. Data were collected and analyzed following validity and reliability determination. Results: Results indicated that most students (57/4%) were 16 years of age or younger, and the obtained total scores in the dietary behavior and related self- efficacy was 66% and 61%, respectively. The results of the multiple regression model showed that besides dietary self– efficacy, factors including level of fathers education, assessment of the family status in comparison with others from the student’s point of view, importance of safe and healthy food consumption, right of choosing desired foods, number of meals served with family, and mother’s occupation were among the predictive factors of dietary behavior. Conclusion: The results have confirmed the role of self– efficacy concepts, according to Pender’s model as a health promoting behavior. Therefore, increased self– efficacy methods such adverbial stimulation and good model offer can be used as one of the health behaviors promotion factors
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self–efficacy, Nutritional Behaviors

نویسندگان مقاله مریم حسین نژاد | m hosein nejad


منصوره عزیزاده فروزی | m aziz zadeh forozi
. forozy@gmail.com


سکینه محمدعلیزاده | s mohammad alizadhe


علی اکبر حق دوست | aa haghdoost



نشانی اینترنتی http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-529&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات