این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۶۰-۶۶

عنوان فارسی بررسی میزان مهارت بالینی دانشجویان سال آخر پرستاری در بخش های مراقبت ویژه
چکیده فارسی مقاله مقدمه:آموزش بالینی در بخش های ویژه از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است و ارتقای کیفیت آموزش بالینی موجب تربیت پرستارانی با کفایت و حرفه‌ای جهت اداره این محیط‌ها می شود. براین اساس پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان مهارت بالینی دانشجویان سال آخر پرستاری در بخش های مراقبت ویژه اعصاب، قلب ودیالیز صورت گرفته است. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی و به روش مقطعی بر روی 72 نفر از دانشجویان پرستاری سال آخر شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شده است. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای شامل اطلاعات دموگرافیک و چک لیست مهارت های بالینی بخش های مراقبت ویژه، اعصاب، قلب و دیالیز به صورت مجزا بوده است که توسط سرپرستاران بخش های مربوطه تکمیل می گردید. جهت تجزیه وتحلیل داده‌ها ازآزمون های آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردیده است. نتایج: نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل آماری نشان می دهد که به طور کلی میزان مهارت بالینی دانشجویان پرستاری سال آخر در بخش های مراقبت ویژه مطلوب بوده ولی میزان مهارت در بخش مراقبت ویژه قلبی پایین تر از دو بخش دیگر می باشد. در ضمن میان میزان مهارت در بخش های ویژه و میانگین معدل ترم های گذشته و میزان علاقه به رشته تحصیلی ارتباط معنی دار آماری دیده شده است. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش که نشان دهنده امتیاز پایین مهارت دانشجویان در بخش مراقبت ویژه قلبی می باشد، به نظر می رسد باید توجه بیشتری به آموزش بالینی در این حیطه صورت گیرد. در ضمن با توجه به ارتباط میان علاقه به رشته تحصیلی و معدل ترم های گذشته با میزان مهارت بالینی باید گزینش خاص جهت انتخاب دانشجویان برای اشتغال به تحصیل در این رشته صورت گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluation of Clinical Skills of Final Year Nursing Students in Critical Care Units.
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Clinical education in critical care units is very important and promotion of quality of clinical education can lead to higher qualification and professionalism of nursing students in this area of practice . So, this study was conducted to evaluate the clinical skills of nursing students in ICU , CCU and dialysis Units . Method & Materials : This research was a cross sectional descriptive one and the samples of this research were 72 final year nursing students of Yazd Shaheed Sadoughi Nursing School. The data was collected by a demographic and checklist questionnaire about clinical skills in ICU, CCU , and dialysis unit . Analysis and descriptive statistics were used for the research goals. Results : Results showed that clinical skills of nursing students in critical care units is ideal, but these skills in CCU are lower than ICU and dialysis unit . Results indicated that the levels of the clinical skills of nursing students were directly related to their examination scores and interest in nursing . Conclusion : Our findings indicate that special attention should be paid to clinical education in critical care units and selection of students in this field should be given special attention.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Clinical skills , Nursing students, Critical care units

نویسندگان مقاله طاهره سلیمی | t salimi


حسین کریمی | h karimi


لیلی شهبازی | l shahbazi


محمد حسن دهقانپور | mh dehghanpour


عباس حافظیه | a hafezieh


کتایون پرنده | k parandeh


فاطمه عشقی | f eshghi



نشانی اینترنتی http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-688&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات