این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۲۱-۳۱

عنوان فارسی بررسی وضعیت سوء مصرف مواد مخدر در دانش‌آموزان و تلفیق عامل خود کنترلی در مدل EPPM
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مصرف مواد مخدر از خطرناک‌ترین پدیده‌های جوامع انسانی در عصر نوین می‌باشد که علاوه بر مشکلات بهداشتی متعدد بنیان‌های فرهنگی- اجتماعی جوامع را نیز با خطر مواجه می‌سازد و متأسفانه جوانان پرخطرترین و آسیب پذیر‌ترین گروه سنی برای مصرف موادمخدر می‌باشند. روش بررسی: این بررسی که یک مطالعه توصیفی- تحلیلی می‌باشد با هدف تحلیل رفتارها و ویژگی‌های فردی دانش‌آموزان با بهره‌گیری از مدل EPPM (Extended Parallel Process Model) و تلفیق عامل خود کنترلی در این مدل، اقدام به تحلیل عوامل مساعد کننده مصرف مواد مخدر در میان دانش‌آموزان منطقه 10 شهرتهران نموده است. نتایج: یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که 9/6 درصد دانش‌آموزان دارای آزمایش مثبت متابولیت‌های مورفین و حشیش می‌باشند و دانش‌آموزان با خود کنترلی کم، 13 برابر بیشتر از دانش‌آموزان با خود کنترلی بالا در معرض مصرف مواد مخدر قرار دارند و فشار همسالان یکی از عوامل تعیین کننده اقدام به مصرف مواد مخدر می‌باشد. همچنین این مطالعه نشان داد که دانش‌آموزان دارای حساسیت درک شده بسیار کم (29/2 از 7) و اثربخشی درک شده متوسط به مواد مخدر (8/4 از 7) می‌باشند که می‌تواند از عوامل عدم اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده در مقابل تجربه مواد مخدر میان دانش آموزان باشد. نتیجه گیری: همبستگی عامل خودکنترلی با خودکارآمدی درک شده (19/0= r ) نشانگر اثر تقویتی عامل خود کنترلی بر روی بخش کارآمدی مدل EPPM می‌باشد، که موجب اتخاذ فرایند کنترل خطر توسط دانش آموزان می‌گردد. تلفیق عامل خود کنترلی در مدل EPPM با توجه به نتایج به دست‌آمده به خصوص در مداخلات آموزشی که برروی رفتارهای مخاطره آمیز مانند: سوء مصرف مواد مخدر، رانندگی با سرعت بالا، رانندگی پس از مصرف الکل و ابتلا به رفتارهای جنسی محافظت نشده، می‌تواند نتایج بسیار مطلوبی را پیش‌بینی کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Assessment of Substance Abuse Behaviors in Adolescents’: Integration of Self-Control into Extended Parallel Process Model
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: An effective preventive health education program on drug abuse can be delivered by applying behavior change theories in a complementary fashion. Methods: The aim of this study was to assess the effectiveness of integrating self-control into Extended Parallel Process Model in drug substance abuse behaviors. A sample of 189 governmental high school students participated in this survey. Information was collected individually by completing researcher designed questionnaire and a urinary rapid immuno-chromatography test for opium and marijuana. Results: The results of the study show that 6.9% of students used drugs (especially opium and marijuana) and also peer pressure was determinant factor for using drugs. Moreover the EPPM theoretical variables of perceived severity and perceived self-efficacy with self-control are predictive factors to behavior intention against substance abuse. In this manner, self-control had a significant effect on protective motivation and perceived efficacy. Low self- control was a predictive factor of drug abuse and low self-control students had drug abuse experience. Conclusion: The results of this study suggest that an integration of self-control into EPPM can be effective in expressing and designing primary preventive programs against drug abuse, and assessing abused behavior and deviance behaviors among adolescent population, especially risk seekers
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید اله وردی پور | h allahverdipour


علیرضا حیدرنیا | ar hidarnia


انوشیروان کاظم نژاد | a kazemnejad


فروغ شفیعی | f shafii


پرویز آزاد فلاح | p azad fallah


الهه میرزایی | e mirzaee


کیم ویت | k witte



نشانی اینترنتی http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1038&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات