این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۴۴-۵۰
عنوان فارسی
بررسی اثر حذف برگشت پذیر هسته قاعدهای جانبی آمیگدال در فرآیند حافظه فضایی وابسته به هیپوکمپ در موش آزمایشگاهی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: شواهد زیادی احتمال داده اند که هسته قاعدهای جانبی آمیگدال در یادگیریهای هیجانی و تعدیل و پردازش فرایند یادگیری حافظه فضایی دخالت دارد. هدف این تحقیق، تعیین اثر حذف برگشت پذیر هسته مزبور در فرایند حافظه فضایی در مدل یادگیری احترازی مکانی در موقعیت ثابت می باشد. روش بررسی : در این پژوهش از 100 سر موش نر نژاد لانگ ایوانز (Long-Evans ( با وزن 280 تا320 گرم در 10 گروه دهتایی استفاده شد. ابتدا به صورت دو طرفه روی ناحیه مزبور کانول راهنما قرار داده شد. یک هفته بعد، موشها تحت یادگیری فضایی مدل احترازی مکانی در وضعیت ثابت آموزش داده شدند. در طی آموزش (30 دقیقه) حیوان یاد میگرفت که با کمک اشیاء اطراف مکان دریافت شوک (ناحیه منعشده) را شناسایی کند و از ورود به آن خودداری کند. 60 دقیقه قبل، بلافاصله و 60 و 120 دقیقه بعد از آموزش و 60 دقیقه قبل ازتست بخاطرآوری، در جهت حذف برگشت پذیر هسته مزبور تترودوتوکسین (5 نانوگرم در 6/0 میکرولیتر به ازای هر طرف) به صورت دو طرفه تزریق شد. گروه های کنترل هم حجم آن ، سالین دریافت کردند. 24 ساعت بعد از آموزش، میزان حافظه فضایی موش برای احترازکردن از مکان شوک ارزیابی شد. این ارزیابی در یک دوره 30 دقیقهای با کمک دو ملاک مدت زمانی که طول میکشید تا حیوان برای بار اول وارد ناحیه منع شده (شوک) شود و تعداد دفعات ورود به ناحیه منع شده اندازهگیری شد. نتایج : نتایج نشان میدهد که تزریق تترودوتوکسین 60 دقیقه قبل از آموزش، بلافاصله و تا 60 دقیقه بعد از آموزش و 60دقیقه قبل ازتست بخاطرآوری به ترتیب اکتساب، تثبیت و بخاطرآوری اطلاعات تازه آموخته شده فضایی را به طور معنیداری کاهش میدهد (01/0P< ). تزریق تترودوتوکسین 120 دقیقه بعد از آموزش بر تثبیت حافظه اثر معنی داری نداشت. نتیجهگیری : یافتههای فوق نشان میدهد که هسته قاعدهای جانبی آمیگدال نقش مهمی در اکتساب، تثبیت و بخاطرآوری اطلاعات تازه آموخته شده فضایی در مدل یادگیری احترازی مکانی در موقعیت ثابت دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effect of Reversible Abolition of Basolateral Amygdala on Hippocampal Dependent Spatial Memory Processes in Mice
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Many evidences have suggested that the Basolateral Amygdala (BLA) are probably involved in emotional learning and modulation of spatial memory processes. The aim of this present study was assessment of the effect of reversible abolition of BLA on spatial memory processes in a place avoidance learning model in a stable environment. Methods and Materials: Long-Evans strain rats (280-320 gr.) were selected and cannulae aimed at the BLA were surgically implanted bilaterally. The mice were trained to avoid a 60° segment of the arena by punishing with a mild foot shock upon entering the area. The punished sector was defined by room cues during the place avoidance training, which occurred in a single 30-min session and the avoidance memory was assessed during a 30-min extinction trial after 24 hours. The time of the first entry and the number of entrances into the punished sector during extinction were used to measure the place avoidance memory. Bilateral injections of Tetrodotoxin (5ng/0.6ml per side) were used to inactivate the BLA 60 min before acquisition, immediately, 60 and 120 min after training, or 60 min before the retrieval test. Control mice were injected saline at the same time. Results : The results indicated that acquisition, consolidation (immediately, 60 min after training) and retrieval of spatial memory in stable arena were impaired (p< 0.01). Injection of TTX 120 min after training had no significant effect. (p value>0.05). Conclusion: We conclude that the Basolateral Amygdala (BLA) modulate spatial memory processes in place avoidance learning model in stable arena and this effect in regard to consolidation is time dependent.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عباسعلی وفایی | aa vafaei
علی رشیدی پور | a rashidy pour
نشانی اینترنتی
http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-969&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات