این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انقلاب اسلامی، جلد ۸، شماره ۲۷، صفحات ۱-۱۹

عنوان فارسی قدرت معنوی در انقلاب اسلامی با تأکید بر اندیشه امام خمینی(ره)
چکیده فارسی مقاله بیگانگی قدرت با معنویت در گفتمان لیبرال دموکراسی، سیاست را به عرصه تنازع در سلطه طلبی آن هم با ادعای اخلاق مداری مبدل ساخته است. در دین اسلام، معنویت جریان و حرکت در مسیر تالّه (خداخواهی مسبوق به خداشناسی و ذوب شدن در الوهیت او) است. نظام مردمسالاری دینی برخاسته از اسلام و انقلاب اسلامی مدعی است اگر معنویت اسلامی به عنوان یکی از منابع قدرت، از امری صرفاً فردی و درونی، به ساحت اجتماع نیز وارد شود بگونه‌ای که فرد، جامعه و دولت به وصف معنوی درآیند، قدرت معنوی تولید می‌شود. بدین معنا که فرد، جامعه و حتی دولت با تمام ساختار و کارگزارانش می‌توانند خداگونه شوند که در صورت حصول چنین توفیقی، دیگر نه تنها قدرت فسادآور نخواهد بود بلکه موجب تعالی و سعادت صاحبان قدرت در وهله اول و به تبع افراد جامعه خواهد شد. در این پژوهش چارچوب مفهومی مختار قدرت معنوی است که با روش هرمنوتیک چند سویه به فهم و تفسیر اندیشه و سیره امام خمینی (ره) که خود بهترین تمثیل از تجسم معنویت در حیطه فردی و اجتماعی بود، پرداخته خواهد شد. قدرت معنوی مولود انقلاب اسلامی با توجه به ماهیت، منابع، گونه ها و کاربردهایش دارای چنان ظرفیتی است که می‌تواند در پیچ تاریخی کنونی، گفتمان قدرت نرم را به سایه رانده و خود به گفتمان غالب بدل شود؛ بویژه در دوران کنونی که نه فقط در شرق حتی در غیردینی‌ترین بخش‌های جامعه غربی نیز معنویت خواهی دیده می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اسلام،انقلاب اسلامی،امام خمینی(ره)،معنویت،قدرت معنوی،

عنوان انگلیسی Spiritual Power in Islamic Revolution with Emphasis on Imam Khomeini's Thought
چکیده انگلیسی مقاله The alienation of power with spirituality in the liberal-democratic discourse has made politics into the realm of struggle in its domination, with the claim of orbital ethics. In the religion of Islam, spirituality is the flow and movement on the path (God's love for theology and melting in His divinity). The system of religious democracy comes from Islam and the Islamic revolution. If Islamic spirituality, as one of the sources of power, comes from the purely individual and internal affairs of the community, so that the person, the society and the state would become spiritual, and spiritual power is produced. In this sense, the individual, the society, and even the state, with all its structure and its agents, can become godly, that if such a success comes, then not only will corruption be not only power but also bring about the excellence and prosperity of the power of the people first and foremost to the people of the community. In this study, it will be focused on the conceptual framework of spiritual power and the multi-dimensional hermeneutic approach to understanding and interpreting Imam Khomeini's thought and life, which would be the best analogy of the embodiment of spirituality in the individual and social domain. The spiritual power of the Islamic Revolution, given its nature, resources, types, and applications, has such a capacity that it can shield the discourse of soft power in the present historical twist and changes itself into the dominant discourse; Especially in the present era, spirituality will be seen not only in the East, even in the most secretive parts of the Western community.The spiritual power of the Islamic Revolution, given its nature, resources, types, and applications, has such a capacity that it can shield the discourse of soft power in the present historical twist and changes itself into the dominant discourse; Especially in the present era, spirituality will be seen not only in the East, even in the most secretive parts of the Western community.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ناصر جمال زاده |
دانشیار علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات