این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
جاده
، جلد ۲۶، شماره ۹۵، صفحات ۱-۱۱
عنوان فارسی
اولویتبندی گزینههای تعمیر و نگهداری روسازی راه با رویکرد محدودیت بودجه (مطالعه موردی: محورکلارآباد- عباسآباد)
چکیده فارسی مقاله
تعمیر و نگهداری راههای کشور یکی از مراحل ضروری بهبود شرایط فیزیکی راههاهستند که در تحلیل چرخه عمر روسازی نقش مهمی دارند و از همان اولین سال بهرهبرداری آغاز میشوند. با در نظر داشتن این امر، سالانه بخش عظیمی از بودجه عمرانی کشور صرف ترمیم و نگهداری و بهسازی راهها میشود. آنچه که مطرح شد، نیاز اساسی یک برنامه مدون اقتصادی و فنی، بهعنوان ابزاری برای تصمیمگیریها و بهینه سازی هزینههای ترمیم و نگهداری است. در این پژوهش اولویتهای گزینههای تعمیر و نگهداری روسازی راه از طریق نرمافزارجامع و کاربردی HDM-4 مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور محور کلارآباد- عباس آباد به صورت پایلوت در نظر گرفته شد (که به علت شباهت مشکلات محورهای راههای مواصلاتی شهرهای استان مازندران، روند عملیاتی را میتوان تعمیم داد). در این مطالعه بررسی دقیق اطلاعات ورودی به نرمافزار شامل هزینهها و مشخصات ناوگان ترافیکی و شبکه راه بررسی شده است. نرمافزار HDM-4 نتایج اولویتبندی گزینههای پیشنهادی را در دو سناریوی بدون محدودیت بودجه که فنیترین گزینه و سناریوی با محدودیت بودجه که اقتصادیترین گزینه میباشد را معرفی میکند. با در نظر داشتن نتایج تحلیل نرمافزار و همچنین باتوجه به شاخص ارزش خالص فعلی (NPV) گزینهای که هم برای کاربران راه و هم برای کارفرما بهعنوان مقرون به صرفهترین گزینه تناوبی تعمیر و نگهداری روسازی است، برای محورکلارآباد - عباس آباد معرفی گردید. با توجه به خروجیهای بدست آمده، نرمافزار با بودجه نامحدود، گزینه (وصله- درزگیری ترک و بازسازی با روکش cm10) را پیشنهاد کرد. همچنین با رویکرد بودجه محدود، نرمافزار راهکار پایه که شامل (وصله و درزگیری ترک) میباشد را پیشنهاد نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تعمیر و نگهداری، روسازی راه، محدودیت بودجه، HDM-4،
عنوان انگلیسی
Prioritization of Road Pavement Repairing and Maintenance Options with Budget Constraint Approach (Case Study: Kelarabad-Abbasabad Road)
چکیده انگلیسی مقاله
Repairing and maintaining roads are among the necessary steps for improving their physical conditions and play important roles in pavements' life cycle analysis. This issue starts from the first year of roads utilization. Considering this fact, a great portion of annual civil development national budget is allocated to the repairing and maintenance of roads. What is worth considering is a well-devised technical and economic plan that could prioritize improvements and maintenance expenses. In this research, the prioritization of roads pavements repairing and maintenance has been fulfilled with the use of the thorough practical software HDM-4. For this purpose, Kelarabad-Abbasabad road was considered as pilot (due to the similar problems of other city roads in the Province, this case study can be extended to other cases as well). A detailed analysis of software input data including expenses, traffic network configuration, and road networks was conducted. HDM-4 results prioritized the proposed options in two scenarios; a free budget scenario which introduces the most technical option, and a budget-restricted scenario which introduces the most economic option. Given the results of this software and net present value (NPV), the most economic option was introduced for Kelarabad-Abbasabad road as sequent repair and maintenance of pavements in accordance with the needs of the users and employers. Considering the findings, the software introduced patching, seizing, cracking and rebuilding (10cm) for the budget free scenario. For the budget restricted scenario, the software proposed patching and cracking.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدحسین جعفری |
دانشآموخته کارشناسی ارشد، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران
حسین حسین جانزاده |
گروه عمران، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران
حسن دیواندری |
گروه عمران، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران
نشانی اینترنتی
http://road.bhrc.ac.ir/article_65618_bd8222dc9026de8cde3d9977afcb09e9.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-715099.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات