این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۶، شماره ۹۵، صفحات ۱۳-۲۷

عنوان فارسی عوامل موثر در توجیه اقتصادی قطار سبک شهری (مطالعه موردی شهر کرمانشاه)
چکیده فارسی مقاله از بهترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های کاهش آلاینده‌های کلان‌شهرها کاستن مصرف سوخت‌های فسیلی است. برای این منظور باید کاربرد ناوگان ریلی برقی را در شهرها گستراند. هم‌اینک گازهای متصاعد از خودروها و سوخت‌های فسیلی و نیز گردوغبار منطقه‌ای سبب شده تا شهر کرمانشاه که از قطب‌های مهم کشاورزی، صنعتی و خدماتی، از دید آلودگی نه‌تنها در کشور بلکه در جهان از شهرهای بسیار آلوده به شمار آید. از این رو هدف از این تحقیق تعیین عوامل موثر در توجیه اقتصادی قطار سبک شهری کرمانشاه می‌باشد. روش تحقیق، روش تحلیل اقتصاد مهندسی بوده که پس از مشخص شدن هزینه‌های مختلف ساخت و بهره‌برداری و همچنین برآورد دقیق تمامی درآمدهای کمی، به بررسی اقتصادی بودن موضوع تحقیق پرداخته شده است. مسیرهای مورد مطالعه عبارت‌اند از: میدان معلم (شمال شهر) تا میدان آزادی و از میدان آزادی تا میدان فردوسی (جنوب شهر). نتایج نشان می‌دهد با توجه به روش‌های اقتصاد مهندسی ازجمله روش‌های ارزش خالص کنونی طرح، نسبت منافع به هزینه‌ها، نرخ بازده داخلی و ارزش‌افزوده اقتصادی و مثبت بودن تمامی پارامترهای فوق و همچنین به دلیل کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، کاهش زمان سفر، کاهش سوانح و تصادفات و حفظ محیط‌زیست پروژه قطار سبک شهری کرمانشاه دارای توجیه اقتصادی می‌باشد. نتایج مطالعات انجام‌شده در تحقیق حاضر می‌تواند در دیگر کلان‌شهرهای ایران جهت استفاده از سیستم حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری به کار گرفته شود.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Economic Factors Affecting the Light-Rail Transit (Kermanshah Case Study)
چکیده انگلیسی مقاله Metropolises of the best and cost effective to reduce emissions are to reduce consumption of fossil fuels. For this purpose, the use of electric rail fleet in the city unfolds. Now, gases emitted from cars and fossil fuels, as well as regional dust has caused major poles of Kermanshah from agriculture, industry and services, not only in the country but in the world of visual pollution of the cities considered highly polluted. The aim of this study was to determine the factors affecting the economic justification is light-rail Kermanshah. The research, engineering economics analysis after determining the costs of construction and operation as well as an accurate estimate of all income slightly, Economic Analysis has been the subject of research. The study tracks are: right teacher (north of) the right to liberty and the right to freedom of Ferdowsi Square (downtown). The results show that the methods of engineering economics, including methods of net present value scheme, the ratio of benefits to costs, internal rate of return and value added economic and positive of all parameters and also due to reduced consumption of fossil fuels, reduce travel time, reduce accidents and environmental conservation Kermanshah light-rail project is economically justified. The results of studies conducted in this study may help in other metropolises in Iran for Urban rail transit system to be used.        
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید فرزین فائزی |
استادیار، گروه علمی عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

شاپور زارعی چقاالهی‌ |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://road.bhrc.ac.ir/article_65619_acf4345fba424603a6ee6bdf4826dc62.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-715100.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات