این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۶، شماره ۹۵، صفحات ۴۷-۵۹

عنوان فارسی تحلیل و مدل‌سازی توزیع سرفاصله زمانی خودروها برای شرایط مختلف آب‌وهوایی در بزرگراه (مطالعه موردی: محور سنندج- همدان(
چکیده فارسی مقاله سرفاصله زمانی، فاصله زمانی عبور دو وسیله نقلیه متوالی از یک شاخص معین در جاده است. این پارامتر یکی از خصوصیات مهم جریان ترافیک بوده که در مطالعات خرد شبیه‌سازی و مدل‌سازی ترافیک، از اهمیت و کاربرد فراوانی برخوردار است. مدیران ترافیک و مهندسان، به‌منظور برنامه‌ریزی صحیح در شرایط مختلف، باید شناخت دقیقی از رفتار رانندگان در انتخاب سرفاصله‌ها داشته باشند. چرا که نحوه توزیع سرفاصله‌ها بر پارامترهای مختلف جریان همچون ظرفیت، سطح سرویس و ایمنی، تأثیرگذار است. تحلیل دقیق توزیع سرفاصله‌های زمانی، همچنین این امکان را برای برنامه‌ریزان فراهم می‌آورد که با شبیه‌سازی و تولید مدل‌های خرد، میزان تأخیر را کاهش و ظرفیت تسهیلات را افزایش دهند. سرفاصله مناسب وسایل نقلیه در طول حرکت در جاده، سبب افزایش ایمنی و کاهش احتمال تصادفات شده، رضایت‌مندی بیش­تر سفر را در پی خواهد داشت. در این پژوهش، مطالعه‌ای پیرامون تحلیل و مدل‌سازی سرفاصله زمانی خودروها در شرایط مختلف آب‌وهوایی در بزرگ­راه انجام شده است. داده‌های سرفاصله زمانی با هدف بررسی شرایط آب‌وهوایی به تفکیک خط، زوج خودرو، شب و روز و حجم عبوری از مسیر گروه‌بندی شده و مدل‌های به دست آمده از هر گروه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که به‌طور کلی میانگین سرفاصله‌های زمانی در حالت بارانی بیش­تر بوده و همچنین در بیش­تر گروه‌ها اختلاف میانگین سرفاصله‌ها در حالت‌هایی که خودروی سنگین تعقیب‌کننده است، از حالت‌های دیگر بیش­تر است.      
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرفاصله زمانی، تسهیلات حمل ونقلی، جریان ترافیکی، سطح سرویس،

عنوان انگلیسی Analysis and modeling time headway distribution on multilane highway considering climate conditions (Case Study: Sanandaj-Hamedan Highway)
چکیده انگلیسی مقاله The time headway is the time interval between passing two consecutive vehicles from a specific road index. This parameter is one of the important characteristics of traffic flow, which is very important in the study of simulation and traffic modeling. Traffic managers and engineers, in order to correctly plan in different situations, must have a thorough understanding of drivers' behavior in adopting headway. Because the distribution of headway influences various flow parameters such as capacity, service level and safety. A careful analysis of the distribution of time headway also provides planners with the ability to simulate and generate micro models, reduce latency, and increase the capacity of the facility. Appropriate vehicle headway along the road, increasing safety and reducing the chance of accidents will result in more travel satisfaction. In this research, a study was conducted on the analysis and modeling of the time of vehicles in different climate conditions in the highway. The time data was analyzed with the aim of studying the weather conditions by lane, automobile pair, night and day and traffic volume from the grouped way and the models obtained from each group were analyzed. The results showed that, in general, the average of the time headway was higher in rainy conditions, and in most groups, the difference in mean headway in cases of heavy pursuit is more than the other.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Time Headway, Capacity, Traffic Flow, Level of Service

نویسندگان مقاله نگارالسادات مدنی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

بهروز شیرگیر |
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://road.bhrc.ac.ir/article_65622_76e57ebf96a12d170d677af0c6d57695.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-715103.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات