این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
جاده
، جلد ۲۶، شماره ۹۵، صفحات ۸۵-۱۰۴
عنوان فارسی
ارزیابی سناریوهای روانسازی ترافیک شهری با استفاده از شبیهسازی نرمافزاری (مورد مطالعه: محلات کیانپارس و کیانآباد کلانشهر اهواز)
چکیده فارسی مقاله
امروزه جمعیت کلانشهرها به شدت در حال افزایش میباشد این در حالی است که زیرساختها به ویژه حملونقل جوابگوی این تغییر نبوده و این امر ترافیک را به معضل اساسی در کلانشهرها تبدیل کرده است. از این رو جهت روانسازی این معضل توجه به تغییرات کاربری اراضی شهری و استفاده از مدلهای شبیهسازی جهت حل آن، امری ضروری است. هدف این پژوهش نیز ارزیابی سناریوهای روانسازی ترافیک در محلات کیانپارس و کیانآباد کلانشهر اهواز میباشد. روش این تحقیق بر اساس هدف کاربردی و از حیث روش توصیفی – تحلیلی میباشد. جهت گردآوری مبانی نظری از روش اسنادی و کتابخانهای و جهت کسب اطلاعات ترافیکی از روش میدانی استفاده گردید. در تحلیل دادهها نیز از نرمافزارArc GIS و AIMSUN برای تهیه نقشهها و شبیهسازی سناریوها استفاده گردید.یافتههای پژوهش نشان میدهد که از میان چهار سناریوی که در این پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفتهاند به ترتیب سناریوی یکطرفهسازی شبکه، سناریوی نصب چراغهای فرمان، سناریوی مدیریت شبکه و سناریوی حملونقل همگانی به علت کیفیت بالای شاخصهای خروجی مدل AIMSUN بهترین عملکرد را در روانسازی ترافیک محدوده مورد مطالعه مورد خواهند داشت. در نهایت سناریوی یکطرفهسازی شبکه در اولویت اول و اجرای تقاطعهای چراغدار در اولویت دوم جهت روانسازی در نظر گرفته شدهاند.البته بدون در نظر گرفتن مطالعات کاربری اراضی و پیشبینیهای مربوط به آن هر کدام از سناریوهای پیشنهادی با شکست مواجهه خواهند شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Urban Traffic Flow Modeling With Software Simulator Case Study: Kianabad and Kianpars District in Ahvaz Mega City
چکیده انگلیسی مقاله
The population in mega cities in this era is facing and enormous increase, although infrastructure especially the urban transport has not been able to compete this growth, therefore the traffic congestion within these cities has increased in multiple. In this regard managing the zoning codes and traffic easing by the use of traffic simulations software has become essential. The purpose of this research is to focus on the urban traffic flow analysis of Kianabad and kianpars district in Ahvaz mega city by software simulator modeling. The method used in this research is based of practical and Descriptive- Analytical research. For the purpose of conceptual research the use of data gathering through library and E-journal documents and for the traffic data by field registering of traffic flow and number have been the main sources of this research. The analytical stage the research has used Arc-Gis and AIMSUN software in order to simulate and develop the necessary map. The research findings indicate that among four analyzed scenarios in this research, the one way direction scenario, installation of traffic light scenario, network management scenario and the mass transport scenario in relative order have the higher quality output in easing traffic flow in the AIMSUN model. Finally network of one way street scenario and the installation of traffic lights have the higher positive effect in the easing of traffic flow. It is important to emphasize that without the land use management and forecasting in all scenarios the modeling may result with problems in effectiveness.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید جعفر حجازی |
استادیار، گروه عمران، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
http://road.bhrc.ac.ir/article_65625_dfff4ad87631751c0e103ec183518bdc.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-715106.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات