این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پزشکی قانونی، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۱۷-۲۵

عنوان فارسی بررسی دموگرافیک مرگ‌و میر ناشی از تصادفات ارجاع شده به پزشکی قانونی استان فارس طی سال‌های۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: امروزه مرگ‌ومیر ناشی از سوانح ترافیکی مهم‌ترین جایگاه را به خود اختصاص می‌دهد و به یک تهدید مستمر و خطرناک برای سلامت عمومی حتی در جوامع توسعه‌یافته تبدیل شده است. این گزارش با هدف تعیین ارتباط متغیرهای دموگرافیک با سوانح منجر به فوت در استان فارس و هم چنین شناسایی گروه‌های در معرض خطر برای برنامه‌ریزی بهتر به‌منظور جلوگیری و کاهش مرگ‌ومیر افراد صورت گرفت. روش بررسی‌: این پژوهش مقطعی جهت بررسی وقوع تصادفات منجر به فوت در جمعیت تحت پوشش استان فارس در بین سال‌های 1383 تا 1393 اجرا شد. برای جمع‌آوری داده‌های مطالعه از سوانح و حوادث ترافیکی از داده‌های ثبت شده در اداره کل پزشکی قانونی استان فارس استفاده شد. در این مطالعه متغیرهای سن، جنس، محل وقوع تصادفات اعم از درون‌شهری، برون‌شهری و جاده‌های روستایی و هم چنین زمان وقوع تصادفات به تفکیک ماه و سال بررسی گردید. به منظور تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای Excel وSPSS و آزمون‌های مربع کای، آنالیز Independent sample T-test و ضریب هم­بستگی برای تعیین معنی‌داری استفاده شد. یافته‌ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که متوفیان حوادث رانندگی عمدتاً مربوط به مردان (85/5 %)، در سنین جوانی (30-15 ساله) و در جاده‌های برون‌شهری (61/9%) است. بیشترین میزان تصادفات منجر به فوت در سال 1384 (11/7%) و در شهریورماه (10/6 %) و کمترین آن در سال 1393 (7/5 %) و در بهمن‌ماه (6/2 %) رخ داده بود. نتایج تحلیل داده‌ها نشان‌دهنده کاهش نرخ رشد تصادفات منجر به فوت به میزان 27/2% طی یازده سال بوده که بیشترین نرخ رشد تصادفات به تفکیک مربوط به سال 1392 (6/6 %) و کمترین آن مربوط به سال 1386 (21/5 %-) بود. هم چنین ارتباط بین سن و جنس متوفیان معنی‌دار محاسبه شد (0/001P<). نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه بیانگر این واقعیت است که مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات جاده‌ای علیرغم روند نزولی طی سال‌های اخیر، عمدتاً در گروه سنی مولد و کارای جامعه رخ می‌دهد و نیز با توجه شدت آثار سو روانی، اجتماعی و اقتصادی که سوانح ترافیکی بر پیکره جامعه وارد می‌سازد، اقدامات پیشگیرانه و فرهنگ‌سازی و آموزش جامعه بسیار ضروری می‌نماید تا بدین‌وسیله شاهد کاهش روزافزون در آمار مرگ‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای کشور باشیم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سوانح و حوادث ترافیکی، مرگ‌ومیر، پزشکی قانونی، فارس

عنوان انگلیسی Demographic Investigation of Mortality due to Accidents Referring to Legal Medicine Organization in Fars Province during 2004-2014
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Today, the death toll from traffic accidents is the most important and has become a continuous and dangerous threat to public health, even in developed countries. This report aims to determine the relationship between demographic variables and deaths in Fars province, as well as the identification of susceptible groups for better planning to prevent and reduce mortality. Method: This cross sectional study was performed to evaluate the incidence of death related traffic accidents in population of Fars province between 2004-2014. For gathering data about traffic accidents; we use medical council organization and death registration council in Fars province. In this research we study variables such as age, gender the place of accidents including: urban and suburban and rural roads, time of accidents including: year and month. For analysis of death ratio trend and gradients calculation, we use linear regression. The specific rate of death is calculated with dividing number of accidents related death in each year by population with different age in Fars province and same year. For analysis of data, we use some software's such as Excel, SPSS 21 and chi-squared test, independent sample t-test analysis, correlation coefficient for level of significance. Results: This study showed that the majority of traffic accidents related mortality in males (85.5%) who are young (15-30 years old) in urban roads. The maximum rate of death related accidents happened in 2005 (11.7%) and in September (10.6%) and minimum rate happened in 2014 (7.7%) in January. The results show reduction in percentage of accidents related death to 27.2% in 10 years. The maximum growth rate of accidents was contributed to 2013 (6.6%) and minimum growth rate was in 2007 (21.5%). Also correlation between age and gender in accidents related death was considered significant. Conclusion: According to this study, despite of decreasing trends in car accidents related death, most of deaths are influenced working age population and impose severe psychological and socioeconomic burden to society. We suggest performing culture-building practices about accident inducing injuries and complications and doing prevention actions to see decrease in traffic mortality and morbidity.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Traffic accident, Death, Fars, Death related accident

نویسندگان مقاله امین رضایی | Amin Rezaei


سعید غلام زاده | Saeed Gholamzadeh


محمد زارع نژاد | Mohammad Zarenejad


یاسین ایوبی | Yassin Ayoubi


غلامرضا عبداللهی فرد | Gholamreza Abdolahifard
Department of Community Medicine, School of Medicine, Shiraz University of Medical Sciences,Abuse and Mental Health Research Center, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran



نشانی اینترنتی http://sjfm.ir/browse.php?a_code=A-10-123-65&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/20/article-20-721884.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی قانونی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات